• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۱۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۲
علت گرایش جوانان اروپایی به گروه‌های تکفیری؛

چرا قاره سبز بهترین شکارگاه «داعش» است؟

علت گرایش شدید اهالی اروپا برای پیوستن به گروه‌های تکفیری چیست؟ پاسخ را باید در نوع برخورد کشورهای غربی با سبک زندگی جوانان و بی هویتی آنان جستجو کرد.

پژوهش خبری: نوامبر گذشته، وقتی که داعش با انفجار و تیراندازی باعثِ کشته‌شدن ۱۳۰ نفر در پاریس شد، هیچکسی از سوریه اعزام نشده بود. یک سال قبل، وقتی القاعده از شبه‌جزیرۀ عربستان، به‌خوبی حمله‌ای مرگبار علیهِ دفتر مجلۀ شارلی‌ابدو را سازمان داد، هیچ تفنگداری از یمن به آنجا نفرستاده بود. بلکه این دو علمیات را جمعی از جوانانِ فرانسوی انجام دادند که از توبرۀ رادیکال‌ها بیرون آمده بودند. آن‌ها، سوای از هر آنچه در خاورمیانه رخ می‌دهد، از قبل ناراضی بودند و دنبالِ بهانه‌ای می‌گشتند، دنبالِ عنوانی یا روایتِ گسترده‌ای که بر عصیانِ شخصیِ آن‌ها با خون مهر تأیید بزند.

اما علت گرایش شدید اهالی اروپا برای پیوستن به گروه‌های تکفیری چیست؟ پاسخ را باید در نوع برخورد کشورهای غربی با سبک زندگی جوانان و بی هویتی آنان جستجو کرد.


تحلیل

تا چندی پیش کسی باور نمی‌کرد که یک پسر یا دختر اروپایی که در حال تحصیل در باکیفیت‌ترین دانشگاه‌های جهان است، ناگهان داوطلب عضویت در یک گروه تروریستی شود و خودش را به صورت غیرقانونی به این جمع برساند تا در کشتار آنان شریک شود اما حالا و با ظهور پدیده داعش، این مساله به یک روال عادی بدل شده است.

علت این مساله را در کجا باید جستجو کرد؟


میشل انفری، فیلسوف فرانسوی

میشل انفری، فیسلوف فرانسوی در اولین واکنش در حساب توئیتر خود نوشت: «راست و چپ که در مقیاس بین المللی بذر جنگ علیه اسلامی سیاسی را کاشتند، محصول این جنگ را در سطح ملی برداشت می کنند.» اونفری در یک برنامه تلویزیونی گفت: «فرانسه باید سیاست اسلام هراسی اش را متوقف کند.»

او همچنین در مصاحبه با مجله لوپوان با اشاره به اینکه این حملات صرفا پاسخ متقابل به جنگی است که ائتلاف به رهبری غرب آغاز کرده افزود: «اولین مهاجم غرب است، من شما را به تاریخ ارجاع می دهم نه به احساسات و عواطف.» انفری معتقد است که بمباران داعش راه حل مسئله تروریسم نیست بلکه باید مسیری دیگری از راه دیپلماسی برای نجات صلح در جهان پیدا کنیم. از نظر او، بمباران داعش باعث می شود که جوانان حاشیه نشین در فرانسه تحریک شوند که دست به اقدام بزنند.


اولویه روی، فیلسوف و اسلام شناس فرانسوی

اولویه روی، فیلسوف و متخصص اسلام با انتشار مقاله‌ای در لوموند نوشت: «جهادگرایی اسلامی یک طغیان نسلی- نهیلیستی بی‌دوام در میان جوانان فرانسوی» است. او با اشاره به اینکه افراطی شدن در نهایت ارتباط کمی با شرایط سیاسی سوریه دارد معتقد است: «تروریست‌ها نماد افراطی شدن مسلمانان نیستند بلکه انعکاس شورش نسلی هستند که گروه خاصی از جوانان را هدف می گیرد.» منظور او جوانان مسلمان نسل دوم مهاجرانی است که در فرانسه متولد شده اما تحت تاثیر پدیده مهاجرت، هنوز از نظر فرهنگی جذب فرهنگ غربی نشده اند. تروریست‌ها «اسلام را انتخاب می کنند زیرا فقط همین محصول در بازار شورش رادیکال قابل دسترسی است.»

http://www.lemonde.fr/idees/article/2015/11/24/le-djihadisme-une-revolte-generationnelle-et-nihiliste_4815992_3232.html

نشریه فارین پالیسی

جهادی‌ها در حاشیۀ جمعیت‌های مسلمان زندگی می‌کنند: تقریباً هیچکدامشان سابقۀ انجامِ مناسک دینی را ندارند، بلکه برعکس. مقاله‌های ژورنالیستی مداوماً بعد از هر حمله‌ای اظهارِ شگفتی می‌کنند. روزنامه‌نگاران از نزدیکانِ این قاتلان پرس‌و‌جو می‌کنند و همیشه حسِ شگفت‌زدگیِ مشابهی وجود دارد: «اصلاً سردر نمی‌آوریم؛ پسر خیلی خوبی بود (یا این‌طوری: نوجوان خیلی بی‌آزاری بود). پابندِ مناسکِ مذهبی نبود، مشروب می‌خورد، علف می‌زد، با دخترها می‌پلکید... هوم، ولی خب، راستش این چند ماهه تغییر کرده بود؛ ریش‌هاشو بلند کرده بود و خودشو با چیزهای دینی خفه می‌کرد». یا در نمونۀ دخترانه‌اش، به مقاله‌های بی‌شماری نگاه کنید که دربارۀ حسنی آیت بولحسن «دوشیزۀ مجنونِ جهاد» نوشته شده‌اند. 

این چیزها را نمی‌شود با آموزۀ «تقیه» یا پنهان‌کردنِ ایمان توضیح داد، زیرا وقتی این جوانان «دوباره متولد» می‌شوند، دیگر هیچ‌چیز را پنهان نمی‌کنند، بلکه اکثراً تغییرِ دین‌شان را در فیس‌بوک هم اعلام می‌کنند. آن‌ها خودِ جدیدشان را به نمایش می‌گذارند که قادر به هرکاری هست، برای انتقام‌گرفتن از خواسته‌های سرکوب‌شده‌شان اشتیاق نشان می‌دهند، از میلِ و نیروی جدیدشان برای کشتن صحبت می‌کنند، و از جذابیتِ مرگ برای خودشان حرف می‌زدند. خشونتی که این جوانان دنبال می‌کنند، خشونتی مدرن است: آن‌ها به شیوۀ قاتلانِ آمریکایی می‌کُشند، یا مثلِ آندری برویک در نروژ: خون‌سرد و آرام. نهیلیسم واحساسِ فخر و مباهات برایشان در هم تنیده شده است. فردگرایی تقدیرگرایانۀ این جوانان، به انزوای آنان در اجتماعاتِ مسلمان برمی‌گردد. تعدادِ انگشت‌شماری از آن‌ها به صورت منظم به مسجد می‌رفته‌اند. آن رهبرانِ مذهبی‌ای که در نهایت تصمیم گرفته‌اند پیرویِ آن‌ها باشند، معمولاً امام‌هایی خودخوانده هستند. رادیکالیسمِ آن‌ها با یک‌جور فانتزیِ قهرمان‌بازی و خشونت و مرگ همراه است، نه با شریعت یا اتوپیا. در سوریه، صرفاً می‌خواهند بجنگند، نه در جامعه ادغام می‌شوند، نه علاقه‌ای به این کار دارند. دلیلِ اینکه برده‌های جنسی می‌گیرند یا از اینترنت زنانی را دعوت می‌کنند که نسلِ آیندۀ جهادی‌ها را به دنیا آورند، به خاطرِ این است که هیچ پیوندِ اجتماعی‌ای ندارند با جوامعِ مسلمانی که ادعا می‌کنند می‌خواهند از آن‌ها دفاع کنند (و در نتیجه نمی‌توانند از آن‌ها همسر بگیرند). این جوانان بیشتر نهیلیست هستند تا آرمان‌گرا. حتی اگر بعضی از آن‌ها مدتی را با جماعت تبلیغ (جنبشی که طرفدارِ اسلام بنیادگراست) گذرانده باشند، هیچ‌کدامشان عضوِ سازمان‌های اسلامی فرانسه نمی‌شوند، و هیچ‌کدامشان در جنبش‌های سیاسیِ طرفدارِ فلسطین شرکت نمی‌کنند. هیچ‌یک از آن‌ها در خدماتِ جمعی شرکت نمی‌کنند: افطاری‌دادن در ماه رمضان، یا وعظ‌کردن در مسجد، یا سر زدن به خانۀ فقرا. تقریباً هیچ‌کدامشان مطالعاتِ جدیِ دینی ندارند و اصلاً هیچ‌کدامشان به الاهیات علاقه‌ای ندارد، حتی به مباحثِ مربوط به ماهیت و معنای جهاد یا داعش هم توجهی نشان نمی‌دهند.

http://foreignpolicy.com/2016/01/07/frances-oedipal-islamist-complex-charlie-hebdo-islamic-state-isis/

اسلام «بان لیو» چیست؟

اسلامی که به اسم آن در پاریس عملیات تروریستی صورت گرفت، نه اسلام سنی است و نه شیعه و نه وهابی و نه برآمده از تفاسیر بنیادگرایانه شناخته شده از اسلام بلکه اسلام «banlieue» (حومه های فقیرنشین شهری) فرانسه است که محصولی است از بحران هویت جوانهای مغربی تبار فرانسه، خشم و عقده های انباشته شده حاشیه نشینی و الگوهای رفتاری و ساختار تشکیلاتی گنگ (gang) های خیابانی آمریکایی.

جوان «مسلمان» حومه نشین شهرهای فرانسه، نه فرانسوی است و نه عرب، زبان فرانسه را با لهجه غلیظ عربی صحبت میکند اما غالباً قادر نیست حتی یک جمله به زبان عربی صحبت کند، شیوه بیانش موسیقی «رپ» خیابانی اعتراضی و خشمیگن به سبک سیاه پوستان گتوهای آمریکاست، محل تجمع با همکیشانش نه مسجد است و نه نماز جمعه و نه مجالس دعا بلکه گوشه و کنار خیابانهاست در دایره های موتور سواران با بطری مشروب یا نخ حشیشی در دست که به نوبت در بینشان میچرخد.

https://plus.google.com/100278869480153262395/posts/cTU2Fw58ib3

یورونیوز

گزارش تلویزیون رسمی اروپا از علل وقوع حوادث تروریستی در اروپا از منظر روشنفکران و اهالی اندیشه

http://persian.euronews.com/2016/01/23/paris-attacks-intelectuels-explication/

نشریه «دیفنس وان»

اغلب تحقیقات انجام گرفته در باب اینکه به چه دلیل مردم به گروه های افراطی می پیوندند به تمایز بین انگیزه های بیرونی و درونی این افراد خلاصه می شود. انگیزه های خارجی بیشتر از درک شخص نسبت به حوادث بزرگ جهان ناشی می شود. البته، در همان حال که اغلب تحلیلگران و سیاست گذاران عواملی خارجی چون ضعف حکومت ها، مشکلات تحصیلی، اجتماعی و اقتصادی را در انگیزه بخشی به تروریست ها دخیل می دانند، در میان آنهایی که ریشه های جریان افراط گرایی را مورد بررسی قرار می دهند در باب اهمیت این عوامل تفاهم کمتر و به همان نسبت مجادله بیشتری وجود دارد.

http://www.defenseone.com/threats/2015/03/why-are-foreign-fighters-joining-isis/106962/?oref=search_jessica%20stern

ترجمه:

http://www.mehrnews.com/news/2515743/%DA%86%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-

نشریه «گلوبال پست»

داعش به این دلیل برای مسلمانان اروپایی جذاب نیست که به آنها کمک می کند فقر خود را فراموش کنند، بلکه به این دلیل برای آنها جذابیت دارد که جایگزینی جذاب و معنادار در مقابل زندگی برای رفاه مادی و امنیت اقتصادی به آنها پیشنهاد می کند. این تفکر که بهبود شرایط اجتماعی و مالی در مناطق مسلمان نشین غرب اروپا بر پیوستن افراد جدید به داعش تاثیر می گذارد، ساده انگارانه است. درست است که بکارگیری نیرو در میان افرادی که از نظر مالی با مشکل مواجه شده اند، ساده تر است، چرا که این افراد به پول احتیاج دارند و چیزی برای از دست دادن ندارند. با این وجود، این نظریه نیز نمی تواند موفقیت داعش را در جذب آن دسته از افراد که فقر مالی نداشتند و یا در شرایط خوب اجتماعی بودند، توضیح دهد. برای نمونه می توان به ناصر موتانا مرد جوانی از ویلز اشاره کرد که برای پیوستن به داعش، چهار پیشنهاد برای تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه های انگلیس را رد کرد.

http://www.globalpost.com/article/6527455/2015/04/24/muslim-youth-allure-isis-meaningful-alternative-western-values


علل گرایش زنان اروپایی به داعش

رابرت مندیک در گزارشی که اوایل سپتابر در روزنامه ساندی تایمز منتشر شد تاکید کرد :‌اکنون شمار قابل توجهی از دختران و زنان انگلیسی تبار در ساختار داعش به فعالیت می پردازند.

به گفته این روزنامه نگار انگلیسی شماری از این زنان مسئولیت پلیس مدنی را در مناطق مختلف تحت کنترل داعش به عهده دارند.

وی به نقل از مسئولین امنیتی انگلیسی خبر داد: این زنان انگلیسی آشنایی و ارتباط خاصی با فردی دارند که دو خبرنگار آمریکایی را سر بریده ونام سازمانی اش هم "جان" می باشد.

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/347449/%D8%B9%D9%84%D9%84-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%8


تحلیل


به نظر می‌رسد سبک تربیتی و سبک زندگی خالی از معنویت اروپایی سبب شده تا جوانان این کشور دارای نوعی پوچی عقیدتی باشند و با هدایت رهبران گروه‌های تکفیری و به منظور جبران خلاء معنویت در زندگی خود، دست به اقدامات افراطی نظیر فعالیت‌های تروریستی در این قاره می‌زنند؛ موضوعی که تنها پرهیز از اسلام هراسی و تلاش برای عرضه دقیق و صحیح دین و معنویت به جوانان قابل تصحیح است.


پژوهش خبری//مهدی خانعلی‌زاده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی؛ فریاد دفاع از خانواده
همایش بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان
تساوی بدون گل مس سونگون و داماش گیلان
بازگشت مقاومت شهرداری به روند پیروزی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۸ آذر ۱۴۰۴
کاهش ۵۵۰۰ هکتاری کشت پرمصرف و توسعه کشاورزی نوین در اراضی زنجان
صادرات ۶۰ درصدی فرش طارم به اروپا و خلیج فارس
تقویم و اوقات شرعی شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
طوفان شبستری‌ها در پایتخت
برگزاری اولین دوره آموزشی بیس بال در کیش
خبر‌هایی از گلباران و ارادت مردم به مقام شامخ شهدا در استان سمنان
عرضه خودرو‌های وارداتی برقی از مسیر سامانه یکپارچه 
ورزشی‌های هفتم آذر ماه در استان سمنان
برگزاری مسابقات انتخابی تیم ملی ووشو دختران به میزبانی تبریز
تأیید ارزیابی‌های زیرساختی و عملیات فرودگاهی فرودگاه بین‌المللی کیش
کسب مدال برنز توسط کشتی گیر مراغه‌ای
اتمام پروژه انتقال آب ارس به تبریز در گرو تامین اعتبار
پوستر دومین رویداد «الف‌تای مقاومت» رونمایی شد
حضور فرمانده کل سپاه در جلسه شورای راهبری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)
گفتگوی عراقچی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
هوای ۱۴ شهر خوزستان در وضعیت بنفش، قرمز و نارنجی آلودگی
اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل در روز شنبه
فعالیت حضوری مدارس استان کرمان از فردا شنبه ۸ آذر
دور برگشت لیگ برتر کشتی آزاد در گروه B؛ پیروزی بانک شهر مقابل استقلال جویبار
کیفیت هوا در تاکستان و آبیک "ناسالم" ؛ قزوین "قابل‌قبول"  
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی در تهران
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا
اعلام غیرحضوری شدن مدارس در برخی شهرستانهای تهران
پاسخ رهبر انقلاب به نامه نوه سرلشکر شهید حاجی‌زاده
سهمیه‌بندی جدید بنزین از نیمه دوم آذر اجرایی می‌شود
روایتی از یک مهمانی بدون حضور میزبان
جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود
ایران حمله تروریستی پهپادی در خاک تاجیکستان را محکوم کرد
کرگلین؛ روستایی که کشاورزی و دامداری را دوباره جان بخشید
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۷ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک  (۲ نظر)
توضیح نهاجا درباره عبور جنگنده میگ ۲۹ از آسمان تهران  (۲ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۲ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اجتماع بزرگ حجاب فاطمی در تهران  (۱ نظر)
جزئیات تعطیلی شنبه ۸ آذرماه در آذربایجان‌غربی به دنبال تداوم آلودگی هوا  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
افزایش قیمت بنزین برای نظم‌بخشی مصرف و مبارزه با قاچاق  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)