• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۵۶۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱
اقتصادی » مسکن

مزیت‌های جاده ابریشم جدید برای ایران

طرح جاده ابریشم قرن بیست ویکم از سال 2013 از سوی رییس جمهوری چین به عنوان یک کمربند اقتصادی ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم مطرح شد که در نهایت قادر است چین را به غرب متصل کند. در گذشته نیز جاده ابریشم با هدف اتصال چین به غرب و غرب به چین شکل گرفته بود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ برخی جزییات بیشتر این ابتکار چین که در سال 2013 با عنوان «ابتکار یک کمربند- یک جاده» ارایه شد، دربرگیرنده دو شبکه عظیم، یعنی «جاده ابریشم جدید» و «جاده ابریشم دریایی- قرن بیست ویک» است.
این ابتکار به مسیرهای زمینی و دریایی ای اشاره دارد که هدف آن اتصال حلقه اقتصادی شرق آسیا از یک سو و حلقه اقتصاد اروپایی توسعه یافته از سوی دیگر است که پتانسیل توسعه عظیم اقتصادی را برای این کشور به دنبال خواهد داشت.
در سه دهه گذشته، مرکز ثقل اقتصاد جهانی به دلیل جمعیت بالا، افزایش شهرنشینی و چشم اندازهای مثبت تجارت و سرمایه گذاری به سمت شرق تمایل پیدا کرده است.
انتظار می رود رشد اقتصادی آینده آسیا به دلیل توسعه طبقه متوسط در داخل این کشورها، موجب افزایش ارتباطات و توسعه اقتصادی از طریق مسیرهای زمینی و دریایی از رهگذر انتقال کالا، خدمات، اطلاعات، نیروی کار و... شود که اقتصاد چین را با همسایگانش یکپارچه کرده است.
«سر هالفورد جان مکیندر» جغرافیادان بریتانیایی در اوایل قرن بیستم زمانی که نیروی دریایی انگلستان قدرت بلامنازع دریاهای جهان بود گفته است که آینده قدرت جهان چنانکه بسیاری از انگلیسی ها تصور می کنند، در کنترل خطوط دریایی قرار ندارد؛ بلکه در کنترل سرزمین وسیعی است که اوراسیا نام دارد.
در نقشه مکیندر، اروپا، آسیا و آفریقا، سه قاره جدا از هم نبودند؛ بلکه سرزمینی واحد درست مانند یک جزیره جهانی واقعی بودند. قلب و منطقه محوری این سرزمین وسیع، منطقه ای است از خلیج فارس تا رودخانه یانگ تسه چین.
مکیندر نوشته است کسی که مسلط بر این منطقه باشد، تمام جهان را کنترل می کند. به عقیده وی خطوط ریلی ای که در سراسر استپ ها کشیده می شود، می تواند هزینه انتقال دریایی را کاهش دهد و این موضوع قدرت ژئوپلیتیک را از دریا به خشکی انتقال می دهد.
حالا این چنین است که می خواهد با طرح بزرگ جاده ابریشم که از راه باستانی آن الهام گرفته است، خود را به قلب جهان متصل کند. مسیر ریلی و هوایی جاده ابریشم هم از قدیم وجود نداشته است. حال اگر بخواهیم جاده ابریشم را در چهار حوزه دریایی، ریلی، جاده ای و هوایی بازسازی کنیم، یک کریدور می تواند از شرق چین شروع شود، مسیر خراسان شمالی را سپری کند و بعد از آن با عبور از قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و بخشی از قزاقستان و سپس ترکمنستان یا افغانستان، از طریق ایران به سمت ترکیه و سوریه، دریای مدیترانه و بعد به ایتالیا برود. بازسازی این مسیر بسیار مؤثر و کاربردی است؛ ولی سؤال این است: چه کسی حاضر است این سرمایه گذاری را برای ایجاد این مسیر انجام دهد؟
هدف جاده ابریشم جدید که به نام یک مسیر، یک جاده نیز شناخته می شود، فایده رساندن به چهار میلیارد نفر از طریق گشایش مسیرهای جدید از چین تا اروپا با پنج کریدور اقتصادی (چین – مغولستان آسیای میانه، چین و پاکستان چین میانمار- بنگلادش- هند و آسه آن- و به شرق یک مسیر دریایی به کره جنوبی و ژاپن) و سپس به خلیج فارس، خاورمیانه آفریقای شمالی و اروپاست.
برخلاف توافق نامه های فراآتلانتیک و فراپاسیفیک که هزینه پولی ندارند، جاده ابریشم جدید، به سرمایه گذاری عظیم در زیرساخت ها نیاز دارد. آن گونه که مجله اکونومیست برآورد کرده است، این سرمایه گذاری ها به یک تریلیون دلار آمریکا بالغ می شود و انواع حمل ونقل ازجمله در راه آهن، جاده و فرودگاه و بندرگاه را در بر می گیرد.
بخشی از سرمایه موردنیاز از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت می گیرد؛ اما بخش عمده آن از طریق سرمایه گذاری عمومی خواهد بود. ایران در این پروژه جایگاه ویژه ای دارد؛ چون هم یک گذرگاه انرژی در خاورمیانه است، هم اینکه با 15 کشور مرز دریایی یا زمینی دارد.
به لحاظ دریایی نیز گذرگاه آبی مهم برای رسیدن به مناطق شمالی و جنوب غربی جهان است.
ایران در حمل ونقل کالا از چین به قفقاز و آسیای میانه، نقش توزیع کننده دارد؛ موضوعی که مهم است، اینکه ایران باید سعی کند در چیزهای دیگری با چین به واسطه این جاده، از یک سو رقابت و از سوی دیگر مشارکت کند.
کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق، گرایشات زیادی به ایران به لحاظ فرهنگی، تاریخی و ... دارند.
ایران باید با شناسایی سلایق و ارتقای محصولات خود، فراگیری زبان های این کشورها برای ارتباط بهتر با مردم این مناطق و ... را به لحاظ اقتصادی دریابد. در این راهکار می توان از چین خیلی چیزها یاد گرفت که توانسته در مدت نسبتا کوتاه بازارهای صادراتی بسیاری را پیدا کند.
در ایران باید با محصولات طراز اول خود مانند فرش، قالی، صنایع دستی و سنتی خود و نیز انجام تحقیقات بازار، موقعیت ویژه ای برای خود به یاری این جاده ایجاد کند. جاده ابریشم در کنار شکوفایی اقتصادی باید راهی برای گفت وگوی فرهنگی برای ایران باشد.
ایران می تواند براساس مطالعات و محاسبات صندوق بین الملی پول، تولیدات و صادرات غیرنفتی خود را تا دو برابر افزایش دهد. ایران نباید از کشورهای استقلال یافته از شوروی سابق غافل باشد. در این حوزه و با توجه به مرز مشترک ایران با آنها، با دنیای عرب در این حوزه رقابتی ندارد. تاریخ مشترک، ریشه های فرهنگی و ... امکان ارتباط ایران را با آنها افزایش می دهد.
این گزارش به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حاکی است ؛ ما در چند دهه گذشته تلاش بسیاری کرد ه ایم که با کشورهای عربی و خاور نزدیک مراودت اقتصادی داشته باشیم؛ اما واقعیت این است که کشورهایی که در شمال ایران قرار دارند، راه های بسیاری برای پیشرفت اقتصادی، پیش رویمان گذاشته اند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تست سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
اصلاح رفتارمدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
برق ۲۸۰۰ خانوار ، خوراک ۲۳۱ ماینر غیرمجاز در زنجان
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۳ آبان ۱۴۰۴
همایش پیاده روی به بهانه هفته دیابت
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ روایت یک نخبه ریاضی دهه شصتی
اقدامات رفع بوی نامطبوع اتوبان قم–تهران هنوز کامل نشده است
تجلیل از خیرین و خادمین موکب شهدای بناب
افزایش شاخص اجرای طرح هادی در روستاهای اشنویه
اعطای مجوز واردات نهاده‌های دامی به فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی
جلوگیری از تخلفات شکار و صید در مناطق حفاظت شده
آغاز رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال باشگاه‌های کشور
وزش باد شدید در سمنان
ماندگاری هوای سرد در چهارمحال و بختیاری
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
فردا چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
رزمایش هشدار عمومی از طریق تلفن همراه در راه است
اقتدار پهپاد ایرانی
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد
اهدای عضو جوان ۳۰ ساله به ۶ نفر بیمار نیازمند
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
سراب چناره الشتر مکانی زیبا برای گردشگران  (۱ نظر)