• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۰۲۵۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
آبادان » اقتصادی
گزارش مکتوب

فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی

اینجا در کنار آبهای خروشان اروند، سکوهای تمام ایرانیِ فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتیند.

سکوی اقتصاد مقاومتیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان،

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی خرمشهر با 20 سال قدمت در ساحل اروندرود قرار دارد.

کارشناسان اقتصادی می گویند: رونق کار و پویایی در شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر با مقوله اقتصاد مقاوتی،تولید و اشتغال رابطه مستقیم دارد. دلیل آن ساخت و حمل سکوهای غولپیکر نفتی-گازی است که با نصب در میادین مشترک پارس جنوبی به استخراج نفت و گاز از اعماق خلیج فارس منجر می شود.

با هماهنگی مدیران شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی کشور به مهمترین شعبه آن ها در خرمشهر که به قطب سکوسازی کشور هم شناخته می شود می رویم.

یکی از جوانان بومی منطقه به نام سعید با لهجه عربی گروه را راهنمایی می کند، پس از 10 دقیقه به ساختمان مهندسی شرکت می رسیم. جمعی از مهندسان جوان و میانسال مشغول طراحی سازه های فراساحل هستند. مصطفی جانکی مسئول مهندسی شرکت به ما گفت: صفر تا صد طراحی،ساخت،حمل و نصب سکوهای فراساحل بدست متخصصان ایرانی انجام می شود.

رضا جوان 28 ساله ای که آن جا مشغول به کار بود با دقتی که سبب می شد مدام به صفحه نمایشگر طراحی نگاه و نقشه های آماده شده را چاپ کند با صحبت های مسئول واحد را با سر تایید می کند و می گوید: با افتخار برای شهر و کشورمان کار می کنیم.

سعید باید به واحدش در حراست باز می گشت اما پیش از رفتن، گروه خبری را به واحد ایمنی معرفی کرد تا تجهیزاتی مثل کلاه،کفش و عینک ایمنی دریافت کنیم حالا با همراهی کارکنان بخش ایمنی به کارگاه اجرای ساخت سکوها می رویم؛

علیرضا خیابانی مدیرعامل شرکت به استقبال می آید و می گوید: 4 هزار متخصص بومی داریم که در حال حاضر مشغول ساخت سکوهایی با وزن 6 هزارتن ِ 5 طبقه هستند، سکوهایی که تا چند سال پیش اگر حضور مهندسان خارجی نبود حتی فکر ساختشان هم محال بود، همانطور که در زمان تحریم ها بسیاری از شرکت های خارجی ساخت سکو دست ایرانی ها را در حنا گذاشتند و رفتند.

مهندس خیابانی سکوهای در حال ساخت را طبقه به طبقه نشان داد و گفت: آن روز که خارجی ها به بهانه تحریم از کشور رفتند، متخصصان شرکت ما گفتند نمی گذاریم پروژه ساخت سکوها بر زمین بماند، تلاششان را شبانه روزی کردند و آزمون و خطا آغاز شد تا امروز که با دانشی صد در صد بومی موفق به ساخت بیش از 14 سکو در خرمشهر شده ایم.

علی فرامرزی مدیر اجرایی تاسیسات دریایی خرمشهر از آسانسور یکی از سکوهای در حال ساخت پایین می آید و به سمتمان می آید و پس از ارائه جزییات بیشتر روند ساخت سکو مثل ساخت عرشه های عظیم الجثه، سیستم پیچیده برق کشی فشار قوی سکوها و تلاش یک تا دو ساله متخصصان برای ساخت هر سکو می گوید: پس از ساخت سکو، عملیات مهربندی و حمل دریایی را آغاز می کنیم که این کار هم دانش منحصر به فرد خود را دارد و البته کاملا بومی شده است.

چند متر آن سوتر از محل ساخت سکوها گروهی دیگر از متخصصان این حوزه در حال آماده سازی زیرساخت ها هستند، سیاوش محسنی مسئول عملیات حمل شرکت در بین آن ها و در پاسخ به ما که می پرسیم زمان حمل و نصب سکوها در پارس جنوبی از خرمشهر تا عسلویه و پارس جنوبی چقدر است؟ می گوید: اگر به مواج بودن دریا و مشکلاتی از این دست بر نخوریم دو شناور 2 هزار تنی حمل سکوها محموله مورد نظر را ظرف 5 روز تا یک هفته، به محل نصب و استخراج می رسانند.

هوا کم کم تاریک می شود و زمان رفتنمان فرا می رسد، سعید از واحد حراست برای راهنمایی مسیر بازگشت می آید، اما پیش از رفتن، آقای خیابانی می گوید: از محل استخراج نفت و گاز در پارس جنوبی تا بخش خشکی در پالایشگاه عسلویه 135 کیلومتر لوله گذاری زیر دریا انجام شده است که این لوله ها نیز با لایه ضد پوسیدگی در این شرکت تولید می شود.

او میزان برداشت نفت و گاز از پارس جنوبی توسط سکوهای ایرانی را روزانه 555 میلیون مترمکعب عنوان می کند و می گوید: سهم سکوهای خرمشهری روزانه 226 متر مکعب است.

با افتخارآفرینان صنعت فراساحل در خرمشهر خداحافظی می کنیم؛

در خودرو و در مسیر بازگشت کارگری میانسال با دست هایی پینه بسته و چهره آفتاب سوخته به نام سیدصالح را سوار می کنیم و تا درب خروجی می رسانیم، او از شرایط سخت کاری می گوید و از ما می خواهد صدای او را هم به گوش مسئولان کشوری برسانیم که تنها یک چالش آزارش می دهد؛ اتمام طرح های سکوسازی و اینکه آیا در آینده ساخت و سازی سفارش داده می شود یا خیر!؟

نویسنده: نوید سالم زاده

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
دانلود
 
فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی فراساحل، یک پای اقتصاد مقاومتی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به صلح و سازش منجر می‌شود
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
محمدی: به نشان المپیک فکر می‌کنم
هادی ساعی: با شهامت به این جوانان میدان دادیم
ایجاد ۲۹ اقامتگاه بوم‌گردی درلرستان
سانیا کریمی: خوشحالم توانستم دل مردم کشورم را شاد کنم
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
اتصال ۸ روستای بزینه‌رود با جاده ۱۳ کیلومتری در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۵ آبان ۱۴۰۴
قاچاقچیان تامین کننده گازوئیل صنعت
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهیلا منصوریان: آماده‌ایم و فردا برای فینال می‌جنگم
افلاکی: مردم ایران لایق خوش رنگ‌ترین مدال‌ها هستند
بیش از ۴۷۰ هزار اتباع غیر مجاز در تهران خودجوش مراجعه کردند
پیش بینی بارش باران در نواحی شمالی سمنان
فشارهای مردمی مسئولان را برای حل مشکلات زیرساختی پردیس به میدان آورد
گلباران مزار شهدای فیروزکوه با حضور دانش‌آموزان آینده‌ساز
رقابت سهیلا منصوریان در نیمه نهایی ششمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۵
حضور تمامی کشور‌های حوزه خزر در اجلاس استانداران قطعی شد
عمارت کلاه فرنگی کاربری فرهنگی خواهد داشت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
کتاب مهربان ترین وفراموش شده ترین دوست در قفسه ها
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
هوای اصفهان برمدار قرمز آلودگی
عاقبت مرغ های تریاکی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)