پخش زنده
امروز: -
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: ایجاد دغدغه مندی و احساس نیاز لازمه رشد و تعالی در این حوزه است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ حمید قبادی در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: بازار اقتصاد حوزه صنعت فرهنگی بسیار گسترده است.
وی اظهارداشت: تغییر رفتار، الگو، انتخاب، کمک به ارتقای قدرت انتخاب مردم همه و همه در حوزه وسیع اقتصادی کشور تاثیر مستقیم دارند.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: حجم مصرف پوشاک و اقلام مرتبط همچون کیف، کفش و چرم در کشور رقمی بین ۳۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.
وی در ادامه افزود: این حجم بسیار وسیع بطور مستقیم با روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی مرتبط است.
قبادی همچنین در مورد ساختار مد و لباس و اهمیت طراحی به رادیو اقتصاد اظهارداشت: بطور کلی طراحی در دامنه فعالیت های اقتصاد خلاق تعریف می شود.
وی گفت: تبدیل موضوع مد و لباس به عنوان یک دغدغه در جامعه از مهمترین اتفاقات طی چند ساله گذشته در کشور بوده است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با بیان اینکه ایجاد دغدغه مندی لازمه رشد و تعالی در این حوزه است، افزود: هر حوزه ای اگر به تکرار و تقلید عادت کرده باشد حتی با بهترین تکنیک ها و به رشد و بالندگی نخواهد رسید.
وی همچنین این مصاحبه رادیویی ضمن اشاره به این جمله که برخلاف تصور و شایعات که گفته می شود صنعت نساجی ایران ورشکسته است، اظهارداشت: صنعت مزبور نه تنها ورشکسته نیست بلکه امکاناتی در این حوزه وجود دارد که برای بسیاری از تولید کنندگان ناشناخته است.
قبادی در ادامه با تصریح اینکه عدم تغییر نگرش یکی از مشکلات حوزه نساجی کشور است، یادآورشد: ایجاد دغدغه تنوع، مخاطب و ذائقه در این حوزه فراموش شده است.
تحقق شعار سال با تاکید بر اعتماد افزایی
رئیس سابق مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک هم گفت: تحقق شعار سال یعنی حمایت از کالای ایرانی نیازمند اعتماد افزایی در جامعه است.
محمد جواد صدق آمیز در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: تحقق حمایت همه جانبه از کالای ایرانی نیازمند تفکیک وظایف اصلی سه گروه نقش آفرین در این حوزه یعنی حاکمیت، فعالان بخش خصوصی و مصرف کنندگان است.
وی اظهار داشت: مردم، مسئولان و تولیدکنندگان هریک به نوبه خود در خصوص رونق کالای ایرانی وظایفی برعهده دارند.
رئیس سابق مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک گفت: مردم امروز به صرف اینکه یک کالاهای خارجی است با هزینه بیشتر حاضر به خرید چنین کالایی هستند اما در عوض اگر کالایی ایرانی باشد حتی با هزینه کمتر حاضر نخواهند بود چنین کالایی را خریداری کنند.
وی در ادامه افزود: ذهنیت و اعتمادی مردم ایران به کالای ساخت داخل باید هر روز نسبت به گذشته در جامعه تقویت شود.
صدق آمیز با بیان اینکه بدون شک مردم از کالای مرغوب و با کیفیت ایرانی استقبال می کنند، تصریح کرد: این اعتماد در گذشته توسط بخش خصوصی و سیاست های حاکمیتی به شدت دچار آسیب شده است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا مردم در خرید و مصرف کالای ایرانی رغبت و شوق لازم را ندارد، گفت: عرضه اجناس بی کیفیت از سوی تولیدکنندگان داخلی مردم را نسبت به خرید و مصرف اقلام داخلی بی اعتماد و بی انگیزه کرده است.
رئیس سابق مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک افزود: ترغیب مردم به مصرف کالای ایرانی نیازمند اعتماد افزایی در حوزه تولید است.
وی اضافه کرد: تولیدکنندگان با تولید اجناس کیفی و قیمت مناسب و رسانه ها با فرهنگ سازی می تواند در بحث افزایش اعتماد مردم به مصرف کالاهای داخلی نقش آفرین باشند.
صدق آمیز گفت: وظیفه تولیدکنندگان در تحقق پذیری شعار سال باید تولید اجناس با کیفیت مبتنی بر نوآوری، خلاقیت و استانداردها روز دنیا باشد.
وی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: جدا از این قیمت محصولات ساخت داخلی باید به سمت رقابت پذیری حرکت کند.
رئیس سابق مرکز پژوهش های اتحادیه صنف پوشاک اظهارداشت: لازمه تولید محصولات صادرات محور و رقابت پذیر کاهش هزینه های تولید به مدد تکنولوژی و فناوری روز دنیا و همینطور بهره گیری از سبک های مدیریتی نوین است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاربه پنج لایه مهم در سطوح برنامه ریزی گفت: مبانی و مبادی، استرانژی، راهبرد، راهکار و نتایج از جمله این لایه هاست.
صدق آمیز با بیان اینکه برنامه باید ناظر به ظرفیت های داخلی باشد، افزود: ایران در بحث مبانی و مبادی بسیار غنی ولی در لایه استراتژی و برنامه ریزی دراز مدت با ضعف های جدی مواجه است.