• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۱۳۰۴۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷
مازندران » اجتماعی
گزارش مکتوب ... بارسنگین , مزد کم

مشکلات رانندگان حمل سوخت مازندران

رانندگان حمل سوخت سالهاست با جاده ها مأنوس اند ، شریان اقتصاد , صنعت و زیر مجموعه های مصرف کننده سوخت را در سکوت و تنهایی شان یاری می رسانند.

رانندگان سخت کوش و مشکلات فراوان به گزارش خبرگزاری صداوسیما ، نفتکش ها را می توان همانند گلبول های قرمز خون دانست که در رگ های حیات اقتصادی کشور (جاده ها) ، نیاز صنایع و سایر مصرف کنندگان سوخت را تأمین می کنند. رانندگانی که  تاکنون کمتر پای حرف هایشان نشسته ایم و کمتر با زندگی جاده ای آنها آشناییم.

بارسنگین و دستمزد کم

منصور مومنی راننده نفتکش در مازندران گفت: از مسائل مهم ، اضافه تناژ نفتکش ها است. 6 سال پیش بخشنامه ای در پلیس راهور و پایانه ها تصویب کردند مبنی بر اینکه کرایه اضافه نشود اما تناژ کشنده ها را از 40 تن به 42 یا 44 تن افزایش دهند در صورتی که این اضافه تناژ خلاف استاندارد جهانی است و باعث فشار بر خودروهاست و در نهایت به جریمه شدن راننده ها ختم می شود. امسال هم گفتند تناژ با استاندارد جهانی مطابقت ندارد و باید دوباره به 40 تن برسد اما متاسفانه کرایه کمتر از قبل شد.

رحیمیان یکی دیگر از رانندگان گفت: بسیاری از نفتکش ها نیاز فوری به تعمیرات دارند اما با بهانه گیری مدیران شرکت ها و بانک ها درباره نداشتن ضمانت های کافی ، نمی توانیم حتی وام 15 میلیون تومانی برای تعمیرات بگیریم.

اسلامیان دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های استان در این زمینه گفت: تابع تصمیمات مسئولان بانکی کشور هستیم , چنین شرایطی در مازندران قابل تغییر نیست و در صورت تغییر رویه بخشنامه های مربوط  باید به استان ابلاغ شود.

امید هاشم زاده یک راننده دیگر گفت: 30 هزار و 300 لیتر بنزین را شبانه روز در جاده های کشور حمل می کنم اما متاسفانه شغل ما را در مشاغل سخت نپذیرفتند ، حتی یکی از همکاران 36 سال سابقه دارد اما بازنشسته نشده است. مسئولان می گویند تو الان تجربه داری ، چرا بازنشسته ات کنیم تا یک جوان ، راننده تانکر سوخت شود؟

وی ادامه داد از دیگر مشکلات ، گرانی حق بیمه هاست به طوری که بیمه خودروی سنگین ماهانه حدود 201 هزار تومان است که اگر پرداخت نکنیم بیمه خودرو و یا هر کدام از مدارک ماشین غیرفعال می شود.

هزینه ها بالا و دریافتی ها نا مرتب

هاشم زاده افزود: از دیگر مشکلات ، نصب دستگاه سپهتن کابین خصوصی است که یک میلیون و 700 هزار تومان برای دستگاه باید پرداخت کنیم. اگر قرار باشد نصب شود ما نباید نصب کنیم بلکه مجری این طرح باید رایگان نصب کند.

رضاپور از دیگر رانندگان نفتکش در مازندران هم گفت: پارکینگ استاندارد نداریم . می گویند همه نفتکش ها دو راننده داشته باشند که مقرون به صرف نیست. مطالبات ما به 3 ماه می رسد در حالی که وزارت نفت 30 میلیون تومان ، پول بنزین را از صاحب جایگاه می گیرد و کرایه من و حق کمیسیون را نقدا دریافت می کند اما می گوید پول به خزانه دولت واریز می شود و دولت باید پول شما را بدهد.

دبیرانجمن صنفی رانندگان نفتکش مازندران با اشاره به عضویت بیش از 400 نفر در این انجمن گفت: رانندگان نفتکش ، خالصانه خدمت می کنند اما آنچه باید دریافت کنند نمی کنند. در ایام عید میلیون ها مسافر وارد استان می شوند که تامین سوخت جایگاه های بنزین با ماست و اگر نفتکش ها نباشند جایگاه های بنزین ها تعطیل می شوند.

رضا مقدسی کوچکسرایی گفت: در دریافت تسهیلات، بسیاری از مشاغل می توانند با جوازکسب ، وام دریافت کنند. به ما می گویند چون شما جواز کسب ندارید نمی توانید وام دریافت کنید در حالیکه کارت هوشمند ما در حکم جواز کسب است و  بیمه را پرداخت نکنیم کارت هوشمند غیرفعال می شود و اگر اقساط را پرداخت نشود , کارت مان را غیرفعال می کنند.

وی ادامه داد:  این کارت هیچ ارزشی ندارد ، به سرپرستی سه بانک رفتیم اما موافقت نکردند به این علت که فیش حقوقی نداریم . چرا ما باید از تسهیلات محروم باشیم؟

مقدسی تعریف نشدن شغل رانندگان حمل سوخت در قانون مشاغل سخت و زیان آور به را به علت حساس و استرس زا بودن نوع بار  ، کم بودن حقوق بازنشستگان حاملان سوخت در مقایسه با سایر مشاغل ، کندی اجرای طرح نوسازی خودرو ، نبود زیر ساخت مناسب در جاده های کشور مانند استراحتگاه , پارکینگ و ...  را از  دیگر  مشکلات این صنف عنوان کرد.

علی جمشیدی قادیکلایی رئیس این انجمن نیز با بیان اینکه هزینه رانندگان بسیار بالاست , گفت : در 3 سال گذشته قیمت یک جفت لاستیک از یک میلیون 600 هزار تومان به 3 میلیون و 600 هزار تومان و تعویض روغن از 300 هزارتومان به 700 هزارتومان رسید  در حالی که  کرایه افزایش نیافته است .

مسئولان چه می گویند ؟

طالبی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی منطقه ساری هم با اشاره به کشوری بودن برنامه های حمایتی و طرح های زیرساختی این حوزه اعلام کرد: انجمن صنفی رانندگان نفتکش تاکنون به صورت مستقیم مراجعه ای برای پیگیری مشکلات نداشته اند ضمن اینکه برای ساماندهی اوضاع رانندگان ، اتحادیه رسمی نفتکش ها در استان فعالیت دارد و آماده پیگیری این دغدغه هاست.

وی افزود: تا جايی که بتوانیم خودمان این مسائل را برطرف می کنیم و درصورتی که نیاز به پیگیری بیشتر باشد، این دغدغه ها را به طور جدی در تهران مطرح و پیگیری می کنیم تا مشکل این عزیزان حل شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایگاه ملی داده‌های شناختی راه‌اندازی می‌شود
آغاز توزیع شیر در مدارس ۴ استان
نماینده استهبان قهرمان مسابقات دو و میدانی خلیج فارس
نمایش روضه‌ی «تاوان ترس» در مهردشت
ترویج فرهنگ شهادت و آشنایی جوانان با دوران دفاع مقدس با سینما آدینه
کسب ۱۰ مدال رنگارنگ دختران کاراته‌کار خوشاب در مسابقات کشوری
اقامه نماز باران در اصفهان به امامت آیت‌الله مهدوی
برگزیدگان دومین پویش ملی ایثار تقدیر می‌شوند
تاکید بر لزوم سرعت بخشی به عملیات اجرایی طرح ۴۸۸ واحدی آرامش گرگان
واکنش دبیر ستاد امر به معروف استان در خصوص سد ماندگان و خرسان
آغاز مرحله دوم اردوی انتخابی و آمادگی تیم ملی رولبال بانوان با حضور پانزده بازیکن
برقراری شرایط جوی و دریایی پایدار در هرمزگان، ۲۴ آبان
احتمال رگبار و رعد و برق در برخی مناطق استان قزوین
افتخارآفرینی ورزشکار اسلام‌آباد غرب در رقابت‌های دوومیدانی آسیا
فعالیت ۱۲ واحد خدمات سفر در اسدآباد
کسب عناوین برتر ورزشکار چهارمحال و بختیاری در مسابقات قهرمانی کشور
درخشش دانش‌آموزان ایرانی در مسابقات علوم و اختراعات اندونزی
افتتاح نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان در قزوین
درخشش ووشوکاران یزدی در مسابقات کشوری
فرصت استعفای مسئولین مشمول ماده ۴۱ قانون انتخابات شوراهای اسلامی، در روستاها از امروز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی
هشدار زرد هواشناسی چهارمحال و بختیاری
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد
پویش آبادان را سبز میکنیم
تجاوز رژیم صهیونی به خاک لبنان با عبور از خط آبی
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
مسابقات درگ قهرمانی کشور در جزیره کیش
برگزاری نشست آموزشی طراحان و ناظران گاز با هدف ارتقای دانش فنی
برگزاری انتخابات عراق مایه ارتقای عظمت این ملت است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
بارش باران در خوزستان تا هفته آینده
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۶ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)