• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
اقتصادی
گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما؛

افزایش تقاضای خرید خودرو، شکل سفته بازی دارد

مدیرعامل سایپا: با حجم بسیار زیادی از تقاضای خرید خودرو مواجه ایم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محسن قاسم جهرودی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما افزود: نه تنها عملاً در مسیر تولید، انحرافی نسبت به پارسال نداشتیم بلکه به رغم فشارها، تولید سال گذشته را تاکنون تقریباً محقق کردیم و گروه خودروسازی سایپا در 5 ماه امسال، 18 هزار دستگاه بیشتر از مدت مشابه پارسال ، خودرو عرضه کرد.


وی با اشاره به اینکه جوی که به وجود آمده تقاضا را افزایش داده است، ادامه داد : نیاز مردم به خودرو تولید داخلی حدود یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 300 هزار دستگاه در سال است اما اکنون با حجم بسیار زیادی از تقاضا مواجه هستیم که بر مبنای نیاز نیست بلکه شکل سفته بازی دارد.

جهرودی با بیان اینکه تا اردیبهشت امسال مشکلی در تولید و عرضه نداشتیم ، گفت : از اردیبهشت با توجه به نوسانات نرخ ارز و دیگر علل ، با حجم بزرگی از تقاضا مواجه شدیم . وی افزود: 20 هزار خودرو را عرضه کردیم در حالی که حدود 730 هزار نفر در سایت فروش گروه خودروسازی سایپا ، سعی می کردند یکی از این خودروها را بخرند .

 

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه خودروسازی ایران خودرو هم با حضور در این برنامه با اشاره به اینکه حدود 1530 هزار میلیارد تومان نقدینگی در بازار وجود دارد، گفت: اگر حدود 15 درصد سود به این رقم تعلق گیرد در مدت یکسال حدود 210­ هزار میلیارد تومان به این نقدینگی اضافه می شود و اگر یک سوم این سود یعنی حدود 70 هزار میلیارد تومان وارد بازار شود معادل فروش کل خودروسازی ایران در یکسال است .

وی ادامه داد : اگر نصف این مبلغ به بازار خودرو وارد شود تقاضای بسیار وحشتناکی را رقم می زند و مشکلات را ایجاد می کند .
یکه زارع با­ اشاره به­ قیمت بالای خودروهای تولید داخلی در حال حاضر گفت : این قیمت ها بسیار بالا و کاذب است و شاید در کل کشور 500 تا 1000 دستگاه هم با این قیمت ها فروخته نشود .

وی تاکید کرد: قیمت و بازار کنونی خودرو غیر واقعی است و برخی قیمت گذاری ها در سایت های مختلف موجب شده است بازار ملتهب شود. یکه زارع گفت: در سامانه فروش، عوامل محدود کننده ای را قرار دادیم از جمله اینکه خریدار در 18 ماه گذشته از ایران خودرو یا سایپا خرید نکرده باشد و یا اینکه با یک کد ملی در سال، فقط یک خودرو خریداری شود اما با وجود همه این عوامل محدودکننده، به علت جاذبه بازار و وجود حدود 500 تا 600 هزار متقاضی خرید خودرو ، کنترل از دست خودروساز خارج است .

مدیرعامل گروه خودروسازی ایران خودرو با اشاره به پیش فروش هفته قبل گفت: زمانی که 500 هزار تقاضا برای خرید 20 هزار خودرو وجود دارد طبیعی است که 480 هزار نفر نتوانند خرید کنند و ناراضی باشند بنابراین آنها تصور می کنند فروش انجام نشده است در حالی که سی دی آن 20 هزار نفر خریدار، موجود است و مراجع نظارتی می توانند آنها را رصد کنند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

مدير عامل گروه خودرو سازي سايپا گفت : برخي افراد به خودروهاي داخلي به چشم سرمايه مي نگرند .
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما ، محسن جهرودي در استوديو گفتگوي ويژه خبري شبکه دوم سيما در رابطه با علت شکل گيري بازار حاشيه اي در خصوص خودرو فراتر از توان خريد مردم ، افزود:عملا در مسير توليد انحرافي وجود نداشته و توليد خودرو را با وجود تمام فشارها محقق کرده ايم و در 5 ماهه امسال 18 هزار دستگاه خودرو وارد بازار شده است .
مدير عامل سايپا گفت: نياز مردم به خودروي توليد داخلي چيزي حدود 1ميليون و 200 و يا 300 هزار است. ما امروز با تقاضايي مواجه شده ايم که شکل نياز ندارد. از ماه دوم سال با اتفاقات بازار ارز، با حجم عظيمي از تقاضا مواجه شديم. حجم توليد تغيير نکرده است، ولي حجم تقاضا به صورت فزاينده اي افزايش يافته است .
او افزود: به دليل سودي که در خريد و فروش خودرو وجود دارد، حال تصور کنيد اين تقاضا 10 برابر ميزان ذکر شده باشد(1ميليون و 200 هزار)، همين امر سبب ايجاد بازار کاذب مي‌شود.
يکه زارع مدير عامل ايران خودرو درباره افزايش ناگهاني قيمت خودروي پرايد و پژو 405 تصريح کرد: اين افزايش قيمت ها بازار کاذبي است که ايجاد شده و صرفا براي ملتهب کردن فضا به وسيله قيمت گذاري توسط فروشنده‌هاي خرد است. چرا که به نظر نمي‌رسد در سراسر ايران خودروي زيادي با اين قيمت بتواند به فروش برسد .
جهرودي گفت : ما در سيستم فروش عوامل محدود کننده اي را تعبيه کرده‌ايم، مثلا يکي از شروط خريد اين است که طي 18 ماه گذشته متقاضي سابقه خريد نداشته باشد و يا با يک کد ملي، فقط مي توان يک خودرو در سال خريد، اما در هر صورت با وجود همه اين عوامل محدود کننده، باز هم يک جامعه 500 الي 600 هزار نفري متقاضي خودرو وجود دارد که خارج از کنترل خودرو ساز است .
او ادامه داد: سياست هاي بانک مرکزي نسبت به تامين ارز مورد نياز خودرورسازها از ارديبهشت ماه تغيير کرد. ما شاهد نوسانات و تغييراتي در بحث ارز بوديم و همين طور با گروه بندي‌هاي انجام شده در اين باره، ما خودروسازان با تلاش هاي وزير صمت در گروه 1 قرار گرفتيم.
جهرودي افزود: اين تغييرات حاکي از ايجاد تغييرات در قسمت تمام شده خودرو بود و مردم اين را درک مي‌کنند. بايد توجه داشت که تمام متقاضيان دلال نيستند، بلکه در ميان آها افرادي هستند که حتي يک يا چند خودروي ديگر دارند، نکته اين است که مراجعه کنندگان به دنبال حفظ ارزش دارايي خود هستند و به خودرو به عنوان يک کالاي سرمايه اي نگاه مي‌کنند و ممکن است به آن هيچ نيازي نداشته باشند و اين دليلي بود که بر بازار ما سوار شد.

يکه زارع در خصوص کاسبان اصلي سود حاصله از تفاوت قيمت کارخانه با بازار تصريح کرد: ما به عنوان خودروساز خود يکي از معترضان هستيم و براي ما هم اين اختلاف قيمت زجرآور است؛ اما بايد ديد عوامل اين اختلاف چيست. ما به اين فکر مي کنيم که چرا نمي توانيم راهکاري مناسب براي جذب مشتري پيدا کنيم که متقاضي بتواند خودرو را با قيمت مصوب خريداري و از خودروساز تهيه کند. مي توان گفت تنها دليلش همان بازار کاذب است .تاخير در دريافت قطعه است که باعث مي‌شود نتوانيم در موعد مقرر خودرو را تحويل مشتري دهيم.
جهرودي درباره انبار و عدم عرضه خودرو به منظور فروش با قيمتي بالاتر اظهار کرد : احتکار کاري بسيار ناپسند است که تعريف خاص خودش را دارد، خودرو مانند ميوه و يا گوشت، قابل احتکار نيست. دليلي براي اين کار وجود ندارد، در واقع تاخير در دريافت قطعه است که باعث مي‌شود ما نتوانيم در موعد مقرر خودرو را تحويل مشتري دهيم.
رايگاني سخنگوي سازمان تعزيرات هم در گفت‌وگوي تلفني با برنامه درخصوص تاييد احتکار خودرو گفت: ما جلسات متعددي را با خودروسازان داشته‌ايم. همانطور که گفته شد مصداق احتکار درمورد خودرو وجود ندارد. بحث احتکار زماني پيش مي‌آيد که الزام به عرضه از سوي وزير صمت اعلام شود که درباره خودرو اعلام نشده است. عنواني که در اين باره مطرح مي‌شود، اختفاي خودرو با هدف گرانفروشي نام دارد و از آن به نام احتکار ياد نمي‌شود.
او از کشف انبار قطعات ايران خودرو در حوالي استان البرز خبر داد و همچنين اشاره اي هم به هشت هزار دستگاه خودرو انواع سمند در آذربايجان شرقي و خدود هزار و نهصد دستگاه خودروي پژو پارس در استان فارس کرد که هنوز برنامه اي از سوي دو کارخانه سايپا و ايرانخودرو براي اين موارد اعلام نشده است .
يکه زارع در پاسخ به اتهام زني رايگاني گفت:1900 دستگاه خودرو توليد يک روز ماست . اگر در سال گذشته در چنين زماني، با پهپاد بر فراز ايران خودرو پرواز مي کرديد، متوجه 40 هزار دستگاه خودرو مي شديد که آمار عجيبي نيست و کاملا طبيعي است.
مدير عامل شرکت خودروسازي سايپا با بيان اينکه ؛ سياسي نيستم و افتخارم اين است که با آگهي روزنامه استخدام شدم تصريح کرد: خودرو اصولاً احتکار پذير نيست ، ما درگير يک حرکت سودجويانه هستيم که طي آن يک سري از آدم ها به تحليل بازار مي پردازند ، عدد هايي که در رابطه با قيمت خودرو بيان مي شود منبعث از چند سايت است لذا قيمت‌هايي که اعلام مي‌شود عددي نيست که در جامعه بر مبناي آن معامله صورت بگيرد، ما مي‌گوييم قيمت محصولمان اين نيست و قيمت بازار را به عنوان خودرو ساز قبول نداريم .
مدير عامل شرکت خودروسازي سايپا با اشاره به اينکه اگر در نمايندگي محصول بدون پلاک وجود دارد قابل پيگيري است اظهار کرد: تمام فروش هاي اخير ما اينترنتي بوده، ولي اگر خودرويي در داخل نمايندگي با پلاک فروخته مي شود داراي صاحب است، يعني کسي بوده که از ما خريد کرده و حالا مي‌خواهد عرضه کند، تمام فروش هاي اخير گروه خودروسازي سايپا به صورت شفاف است.
او با بيان اينکه قيمت بازار را قبول نداريم اظهار کرد: تمام فروش هاي ما اينترنتي است، اگر بنا به وارد کردن خودرو داريم بايد حقوق و عوارض گمرکي آن صفر شود که البته باز هم بر قيمت خودروهاي داخلي اثري نخواهد گذاشت.
محمد عزيزي عضو کميسيون صنايع مجلس طي گفت‌وگوي زنده تلفني با اشاره به اينکه مسئوليت تنظيم بازار با چه کسي است؟ اين پاسخگويي را چه کسي بايد داشته باشد؟ آيا واقعا مردم را بايد مقصر دانست افزود: چرا بعد از گذشت سي سال نتوانستيم براي پرايد قطعات مورد نياز را توليد کنيم، متاسفانه مردم را بي اعتماد کرده‌ايم.
اين عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس با اشاره به اينکه مسئوليت تنظيم بازار با وزارت صنعت معدن و تجارت است افزود: وزير صنعت را به زير تيغ استيضاح مي بريم و مجلس به غير از اين راه ديگري ندارد.
يکه زارع درباره تاخير در تحويل خودروها گفت: به دليل تحريم هاي ظالمانه عليه کشورمان، توليد قطعه کاهش يافته است، زماني توليد ما به 2700 مي‌رسيد، اما در حال حاضر حجم توليد به 2000 عدد رسيده است.
جهرودي هم درباره تاخير تحويل خودروري C3 عنوان کرد: اين محصول قرار بود که استانداردهاي 85 گانه را پاس کند. اين محصول کاملا به روز بوده و در حال حاضر در بازارهاي اروپايي به فروش مي‌رسد. ما توانستيم توليد اين خودرو را به 2000 دستگاه برسانيم، اما عمده تاخير در تحويل خود براي ما در مورد رنو بوده است و آن هم به دليل کاهش توليد آن از 570 دستگاه به 90 دستگاه بود که همين امر سبب تراکم شده است؛ اما درخصوص ساير محصولات معمولا کمتر از يک ماه تاخير رخ داده است.
يکه زارع هم در پايان درباره استاندارهاي 85 گانه گفت: ما در حال هماهنگي با سازمان استاندارد هستيم تا بتوانيم طي توافقي اين استانداردها را در توليدات خود لحاظ کنيم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
روستای سیرزار فریدونشهر تا آذرماه برق دار می‌شود
مستند «خیابانی در مسیر آزادی» و پخش زنده «قرارگاه» از قاب سیما
افزایش ۶۵ درصدی جمعیت حیات وحش «کِلِیلاق» فریمان
برد تیم فوتسال پردیس قزوین مقابل عرشیای شهر قدس
ثبت نام سی‌اُمین جشنواره قرآن دانشگاه‌های علوم پزشکی تا دی ماه
نشست هماهنگی برنامه‌های هفته بسیج در شهرستان یزد
نوسازی ناوگان عملیاتی شهرداری قم با خرید ۳۰ دستگاه خودروی جدید
افزایش تولید به تنهایی پاسخگوی نیاز‌های آینده نیست
خانوم ماه؛ روایتی از نقش زنان پشت جبهه در دوران دفاع مقدس
اتلاف انرژی نصف می‌شود؛ نسل جدید عایق‌های نانویی
جشن آغاز سال تحصیلی دانشگاه پیام نور سنندج
برگزاری دور دوم مسابقات هوپس پسر در استان
افتتاح مرکز خدمات درمانی در شهرک صنعتی سلماس
کمبود آب، راه دسترسی و ضعف آنتن‌دهی تلفن همراه؛ پیگیری شد
گذر کاروان دوچرخه سواری حرم تا حرم از میامی
تکمیل پل تنگ سه مسجدسلیمان
۵۸ درصد جمعیت هدف فامنین زیر پوشش بیمه روستاییان و عشایر
آمادگی مردم بنستان بهاباد برای میزبانی از شهید گمنام
بسیج نماد مقاومت ملت ایران در برابر دشمنان است
معدوم سازی یک هزار و ۷۰۰ بطری مشروبات الکلی در اندیمشک
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
احتمال کاهش فشار یا قطع آب در مناطقی از شهر اصفهان
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
تکذیب استعفای اعضای دولت
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
۸۵ درصد بازار واردات نهاده‌ها در اختیار چند واردکننده اصلی است
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
برای جوانان هر کاری انجام می‌دهیم تا با امید زندگی کنند  (۱ نظر)
کشاورزی محوری، خط‌مشی اصلی دولت  (۱ نظر)
افزایش فشار نظامی آمریکا بر ونزوئلا با هدفی مبهم  (۱ نظر)
تشدید فعالیت سامانه بارشی در آذربایجان غربی  (۱ نظر)
آغاز ثبت نام در طرح اسقاط موتورسیکلت‌های فرسوده از امروز  (۱ نظر)
رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمان بسیج ملی صادر کرد  (۱ نظر)
حفاری‌های جدید در زیر و اطراف مسجدالاقصی  (۱ نظر)