• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۳۴۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵
سیاسی » مجلس
وزیر علوم در مجلس:

۲۲۰ میلیارد تومان؛ اعتبارات وام دانشجویان دکتری

میزان اعتبارات وام دانشجویی برای دوره دکتری از ۸۰۰ میلیون به ۲۲۰ میلیارد تومان در صندوق رفاه دانشجویی ارتقا پیدا کرده است 

افزایش اعتبارات وام دانشجویان دکتری به ۲۲۰ میلیارد تومانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، منصور غلامی در نشست علنی امروز در جریان سوال رضا انصاری از وی درخصوص رفاه و اشتغال دانشجویان دکتری اظهار کرد: دانشجویان مقطع دکتری بخش مهمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در کشور هستند که در کنار موضوع تحصیل آنها به عنوان حمایت از دانشجویان در این مقطع خدماتی به آنها نیز ارائه می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: در کنار تحصیلات مطلوب، در بحث رفاهیات دانشجویان دکتری بعضاً درخواست هایی از جانب دانشجویان وجود دارد که مورد تاکید ما نیز هست، از جمله آنها در اختیار گذاشتن خوابگاه های دانشجویی و تامین بخشی از هزینه های آنهاست. در حال حاضر به هر دانشجوی دکتری ماهیانه 700 هزار تومان وام پرداخت می شود که در مقایسه با 5 سال گذشته این رقم ارتقا پیدا کرده است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 21 نوع وام به دانشجویان دوره دکتری پرداخت می شود، افزود: برای مثال مبلغ 3 میلیون تومان وام ضروری، مبلغ 5 میلیون تومان وام ودیعه مسکن و در کنار آن وام های مختلف برای تامین هزینه های زندگی برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شده است.
غلامی تصریح کرد: برای دانشجویان دکتری دامپزشکی نیز مانند دانشجویان پزشکی، پرداخت هزینه در دوره انترنی صورت می گیرد که این مسئله نیز براساس مصوبات قانونی انجام می شود.
وی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان را به طور ویژه برای اختصاص وام های دکتری در نظر گرفتیم، گفت: امسال مبلغ 220 میلیارد تومان برای دانشجویان دکتری در نظر گرفته شد تا بتوانیم مبلغ وام ماهانه 700 هزار تومان به دانشجویان را پوشش دهیم. افزون بر این وام ضروری و ودیعه مسکن بسته به وسعت و گرانی مسکن در هر شهر از 9 میلیون تا 15 میلیون تومان به دانشجو اختصاص می یابد. همچنین موقع توقف برای بازپس گیری برای مبلغ وام نیز دو سال پس از اتمام تحصیلات در نظر گرفته شده است.

کمیسیون تلفیق اجازه کاهش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را ندهد
وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان نخبه نیز 25 میلیون تومان به عنوان ودیعه مسکن پرداخت می شود و این نشان می دهد مواردی که برای رفاهیات دانشجویان در نظر گرفته شده، در حد توان است و در لایحه، بودجه درخواستی که برای تقویت صندوق رفاه داده شده بود، متاسفانه کاهش یافت، ولی امیدواریم نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون تلفیق اجازه کاهش اعتبارات صندوق رفاه دانشجویان را ندهند.

وزارت علوم مسئولیتی برای اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی ندارد
غلامی درباره موضوع اشتغال دانشجویان دکتری نیز گفت: در ماموریت های تعریف شده برای وزارت علوم به منظور اشتغال دانشجویان تحصیلات تکمیلی مسئولیت خاص و مستقیمی دیده نشده است، اما اینکه ما در رابطه با آموزش دانشجویان برنامه ریزی کنیم که به سمت تاثیرگذاری بیشتر در جامعه حرکت کنند، این اقدام انجام شده است.
وی اضافه کرد: برای نمونه سرفصل دروس دوره دکتری مورد بازنگری جدی قرار گرفته و حتی برخی رشته هایی که زمینه اشتغال برای آنها در بیرون از دانشگاه وجود ندارد، کم یا حذف شده اند.
وزیر علوم افزود: همچنین برای توسعه اشتغال مبتنی بر فناوری نیز اقدامات بسیار مهمی صورت گرفته و مراکز رشدی در دانشگاه ها در کنار پارک های علم و فناوری در وزارت علوم تعریف شده و در حال حاضر بالغ بر 190 مرکز رشد علم و فناوری مربوط به رشته های فنی و کشاورزی داریم. همچنین 43 پارک علم و فناوری نیز در این حوزه پیش بینی شده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به کمک مجلس برای تقویت پارک های علم و فناوری تاکید کرد: اینها مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هستند که از دل آنها شرکت های دانش بنیان به وجود می آیند و این شرکت ها را تحت پوشش خود دارند. عموم افرادی که در این مراکز فعالیت می کنند دارای تحصیلات تکمیلی و دکتری هستند. این بخش فقط یک پنجم بودجه ای که برای حوزه های اشتغال در سایر امور هزینه می شود نیاز دارد.
این عضو کابینه دولت دوازدهم تصریح کرد: همچنین قرارداد فرصت مطالعاتی دانشجویان نیز منعقد شده و بسیاری از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در صنعت اجازه فرصت مطالعاتی دارند و این مسئله ارتباط بین صنعت و دانشگاه را به خوبی برقرار می کند. در کنار این مسئله برای اساتید نیز فرصت مطالعاتی در نظر گرفته شده که وقتی استادی در صنعت مشغول به کار شود، دانشجویان خود را نیز به این سمت سوق می دهد.
غلامی گفت: طرح سربازی دانشجویان مقاطع دکتری و ارشد در صنعت نیز یکی از مواردی است که با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ شده و پس از گذراندن حضور 2 سال دوره سربازی در صنعت، دانشجو حضور مثمرثمرتری در این عرصه خواهد داشت.

صنعت و بخش اقتصادی پذیرای فارغ التحصیلان دانشگاهی باشند
وی با بیان اینکه تلاش وزارت علوم در حوزه تحصیلات تکمیلی به منظور اشتغال دانشجویان، یک تلاش همه جانبه و گسترده بوده است، افزود: صنعت و بخش اقتصادی ما نیز باید این ظرفیت را در خود ایجاد کند که پذیرای دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع تحصیلات تکمیلی باشد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: صندوق شکوفایی و نوآوری نیز با تلاشی که در یک سال گذشته صورت گرفت، به منظور حمایت از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها بسیار مفید بوده و امیدواریم این تلاش ها توسعه یابد.
غلامی یادآور شد: برنامه هایی که وزارت علوم طی یک سال گذشته آغاز کرده، اثرات بسیار خوبی در حوزه صنعت و اقتصادی خواهد داشت که این اثرات مثبت تا پایان دوره دولت خود را نشان خواهد داد.
 
حضور ۲۳ دانشگاه ایرانی در لیست دانشگاه های برتر دنیا
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال نماینده مردم اورامانات در مجلس عنوان کرد: ۲۳ دانشگاه کشورمان در بین ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا قرار دارند.
منصور غلامی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در سوال شهاب نادری از خود درباره اینکه چرا دانشگاه های ایران رتبه جهانی ندارند، گفت: حضور دانشگاه های ایرانی در لیست های دانشگاهی برتر از جمله تاکیدات مهم رهبر معظم انقلاب، برنامه ششم و اهداف کلان حوزه آموزش عالی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به اینکه در بحث تولیدات علمی در دنیا در رتبه 16 قرار داریم که جایگاه بین المللی مهمی است ، اظهار کرد: دانشگاه به طور کلی در عرصه های بین المللی براساس مولفه های مختلفی ارزیابی می شوند که در یکی از نظام های رتبه بندی معتبر که چندی پیش اعلام شد، 23 دانشگاه کشور در بین 1000 دانشگاه برتر دنیا قرار داشتند.
وی با اشاره به اینکه باید زحماتی که تلاشگران عرصه علمی کشور برای قرار گرفتن در لیست دانشگاه های برتر دنیا متحمل شده اند را نادیده نگرفت، گفت: این مهم در حالی است که کشورهایی مانند ترکیه و عربستان دارای دانشگاه های معدودی در لیست مذکور بودند که نشان دهنده جایگاه مهم بین المللی ایران است.
غلامی با اشاره به اینکه 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه کشور انتخاب شدند تا به طور شاخص در برترین های دنیا قرار بگیرند، افزود: بر مبنای همین موضوع مقرر شد حمایت های مختلفی به آنها ارائه شود که البته به دلیل تخصیص نیافتن این مهم به نتیجه مناسب نرسید. این در حالی است که این امر بر مبنای افزایش ظرفیت و توانمندی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی در راستای طرح اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده بود.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کشورمان از نظر تولید علمی در منطقه در رتبه اول قرار دارد و سرعت نرخ رشد علمی کشورمان قابل تأمل است، تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه های استان هایی مانند گیلان، کاشان، اصفهان و... با قابلیت ها و ظرفیت های خود توانستند در لیست دانشگاه های برتر قرار بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در کشور ما بیش از 2 هزار مرکز و موسسات آموزشی وجود دارد، بیان کرد: این مهم در حالی است که به عنوان مثال 150 مرکز یا موسسه روزانه دولتی وجود دارد، همچنین 6 مورد از این مراکز که عنوان دانشگاه دارند، دارای اعضای هیات علمی کمتر از 20 نفر هستند.
ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم با اشاره به اینکه از 40 دانشگاه موثر 23 دانشگاه در رتبه های جهانی وجود دارند، تصریح کرد: براساس برنامه ششم ساماندهی آموزش عالی در دستور کار است و در تلاش هستیم با بهم پیوستن واحدهای کوچکتر تحت یک ماموریت یا تابلو هم افزایی خوبی ایجاد کنیم که این مهم در اوایل انقلاب نیز صورت گرفته و دانشگاه خواجه نصیر و علامه طباطبایی از نمونه های آنها هستند.
غلامی درباره سرگردانی دانشجویان پذیرفته شده رشته پزشکی دانشگاه آزاد گفت: براساس گزارش حاصله در این باره دانشگاه آزاد ظرفیت را رعایت نکرده و باید پاسخگو باشد که البته این مهم در حال بررسی است.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه دانشگاه های غیردولتی نیز مورد حمایت وزارت علوم قرار دارند، اظهار داشت: دیپلماسی علمی نیز با توجه به ظرفیت کلان کشور در دستور کار قرار دارد؛ بر این اساس در 5 سال گذشته تلاش هایی صورت گرفت که خوشبختانه در سال 97 بیش از 150 طرح تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های معتبر اروپایی، آسیایی و آفریقایی منعقد شد. همچنین بیش از 2500 نفر عضو هیئت علمی بین کشورمان و دانشگاه های خارجی رفت و آمد داشتند که قابل تأمل است.
وی با اشاره ایجاد شعبه های دانشگاهی مشترک گفت: در سال جاری مجوز ایجاد شعبه دانشگاه شهید بهشتی و علم و صنعت در اقلیم کردستان صادر شد، همچنین مقرر شد در این راستا تبادل دانشجوی مشترک و صدور مدرک مشترک نیز در دستور کار قرار گیرد؛ در حال حاضر کشورمان در افغانستان نیز شعبه دانشگاهی دارد.
غلامی با اشاره به رایزنی های صورت گرفته با وزیر علوم عراق درباره همکاری های مشترک علمی، اظهار کرد: طرحی را در رابطه با دانشگاه خوزستان خصوصاً دانشگاه علوم دریایی خرمشهر مورد بررسی قرار داده ایم تا همکاری علمی با دانشگاه بصره عراق صورت بگیرد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برخورد با تخلفات در حوزه نگارش پایان نامه ها در عرصه علمی کشور گفت: با هماهنگی قوه قضائیه و همکاری نیروی انتظامی در یک سال گذشته برخوردهای جدی با متخلفان انجام شده است.
 
انصاری: ضرورت برنامه ریزی برای اشتغال ۲۰ هزار دانشجوی مقطع دکتری
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه انفعال و سردرگمی و بی برنام­گی در وزارتخانه علوم موج می زند، گفت: در میان اهداف وزارت علوم ماموریت خاصی برای اشتغال تعریف نشده در حالی که خروجی آن ها باید منجر به اشتغال شود.
رضا انصاری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: سوال من از آقای غلامی در قالب دو بخش ساماندهی دانشجویان دکتری، شامل مسائل رفاهی آن ها و بخشی دیگر در رابطه با اشتغال دانشجویان دکتری و فارغ التحصیلان این مقطع تحصیلی است.
نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همه می دانیم که دانشجویان دکتری به عنوان یک سرمایه مهم انسانی در توسعه علم، اقتصاد و صنعت کشور اهمیت بسیاری دارند، هرچند کمیت و تعداد این دانشجویان چندان نیست اما تاثیرگذاری آنها در توسعه کشور بسیار است.
وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته و تازه پیشرفته برای دانشگاه های خود مجموعه سیاستگذاری هایی در حوزه علم و فناوری دارند، افزود: کشوری مانند آمریکا برای دانشجویان خود برنامه ریزی کرده و توجه ویژه ای به ساماندهی آن ها دارد و حتی دانشجویان برتر و نخبه کشورهای دیگر را جذب و برای آن ها هزینه می کنند در واقع آن ها برای توسعه علم و تکنولوژی در کشور خود برنامه ریزی داشته و پازل های مرتبط با صنعت و دانشگاه را در کنار هم چیده و تکمیل می کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: به عنوان مثال در صنایع نظامی آمریکا برنامه ریزان در حوزه های مختلف مهندسی و غیرمهندسی برای دستیابی به تکنولوژی برنامه ریزی می کنند، برای پیشرفت تکنولوژی هایی که می توانند تحول اساسی در علم ایجاد کرده و پایه های علم را قوی کنند نیز از دانشجویان نخبه استفاده می کنند بدین شکل که پروژه های تحقیقاتی و علمی را به دانشجویان داده تا بتوانند به اهداف مدنظر خود برسند.
کشورهای پیشرفته دنیا از طریق برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان دکتری خود و دانشگاه ها ایجاد اشتغال و درآمد
وی معتقد است: کشورهای پیشرفته دنیا از طریق برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برای دانشجویان دکتری خود و دانشگاه ها ایجاد اشتغال و درآمد می کنند اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها در ایران نتوانستند ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت علوم را به خوبی اجرایی کنند.
انصاری تاکید کرد: اصلی ترین منبع برای ایجاد اقتصاد مبتنی بر علم و تکنولوژی، اقتصاد مقاومتی، جایگزینی نوآوری به جای مونتاژ در صنعت کشور این است که برنامه ریزی خوبی برای دانشجویان دکتری و پژوهشگران و فارغ التحصیلان این مقطع دانشگاهی داشته باشیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اضافه کرد: انتظار است آقای غلامی توضیح دهد وزارتخانه علوم در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری برای شکل گیری ماموریت های اصلی این وزارتخانه براساس ماده 2 اهداف وزارتخانه علوم و تحقیقات و رونق اکوسیستم و نوآوری در کشور چه کرده اند.
وی در ادامه با اشاره به برخی از ماموریت های اصلی وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری افزود: از جمله این ماموریت ها عبارتند از شناسایی قابلیت های برتر، استعدادهای پژوهشی و معرفی آن ها به بخش های صنعتی، برنامه ریزی برای تدارک منابع مالی و توسعه فناوری کشور، حمایت از توسعه، تحقیقات و پژوهش های مرتبط با فناوری نوین، اتخاذ تدابیر و تهیه پیشنهادات لازم در زمینه انتقال فناوری و توسعه دانش بومی.
انصاری با تاکید بر اینکه نباید برای 20 هزار دانشجوی دکتری تا این حد و اندازه دغدغه داشته باشیم، گفت: اکنون دانشجویان دکتری دانشگاه ها به صورت تمام وقت و با میانگین سنی بالای 25 سال فعال هستند این در حالی است که مرتب تبلیغ ازدواج و تشکیل خانواده را می کنیم اما در عین حال به آن ها اجازه کار و اشتغال نمی دهیم.
نماینده مردم داراب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انفعال و سردرگمی و بی برنامگی در وزارتخانه علوم موج می زند، توضیح داد: در میان اهداف وزارت علوم ماموریت خاصی برای اشتغال تعریف نشده در حالی که خروجی آن ها باید منجر به اشتغال شود لذا اگر این ماموریت اصلی وزارتخانه درست انجام شود دانشجویان دکتری بیکار نخواهند بود و برای 25 میلیون ودیعه مسکن هر روز جلوی وزارتخانه نمی آیند.
وی از وزیر علوم خواست در این باره با رئیس جمهور صحبت کرده و کمک بگیرد تا در حوزه های علم و فناوری که در اجرای ماده 2 قانون وزارتخانه علوم آمده تغییرات انجام شود.
انصاری با بیان اینکه مکان های رشد علمی ایجاد شده فقط در قالب یک اسم هستند و رسم مکان های رشد در دنیا را دنبال نمی کنند، افزود: حجم درآمد شرکت های دانشگاهی کشورهای پیشرفته به تریلیون می رسد لذا لازم است این درآمد را با درآمد دانشگاه های خود مقایسه کنیم.
 
مجلس از پاسخ وزیر علوم قانع نشد
نمایندگان مردم در خانه ملت از پاسخ های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره برنامه این وزارتخانه برای ساماندهی دانشجویان دوره دکتری قانع نشدند.
نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی سوال رضا انصاری از منصور غلامی درباره برنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ساماندهی دانشجویان دوره دکتری با 72 رأی موافق، 91 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه از پاسخ های وی قانع نشدند.
سیدحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح سوال نماینده مردم داراب از وزیر علوم، گفت: در اجرای ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال یادشده در جلسه رسمی روز یکشنبه مورخ 23 اردیبهشت 1397 کمیسیون با حضور 20 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داد و مستند به بند 3 ماده 207 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال برای اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال شد.
 
اقناع نمایندگان مجلس از پاسخ های غلامی درباره سوال نادری
نمایندگان مردم در خانه ملت از پاسخ های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قانع شدند.
نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در بررسی سوال شهاب نادری از منصور غلامی درباره اینکه چرا دانشگاه های ایران رتبه جهانی ندارند، با 112 رأی موافق، 55 رأی مخالف و 2 رأی ممتنع از پاسخ های وی قانع شدند.
سیدحمایت میرزاده؛ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توضیح سوال شهاب نادری نماینده مردم اورامانات از غلامی وزیر علوم گفت: در اجرای ماده 207 آیین نامه مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز سه شنبه 5 تیرماه 97 کمیسیون با حضور 18 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده سوال کننده و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به اقناع نشدن نماینده سوال کننده از پاسخ های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند 3 ماده 207 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه اندازی شبکه اینترنتی مستند العالم
رویای مهارت در دل روستای شورین محقق شد
کشف دو دستگاه فلزیاب در بیجار
طلای زرد شهربابک در بازار
اعلام جزییات اجتماع بزرگ عزاداران حضرت زهرا(س)
ایران به تنهایی جلوی ناتو و سنتکام ایستاد
پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت هفته بسیج
اشتغالزایی و افزایش ثروت ملی با اجرای فاز دوم پتروشیمی ماهشهر
استقبال از امیرحسین موشحی در فرودگاه اردبیل
نبود بارش مؤثر و تداوم خشکسالی رودخانه‌ها را در تنگنا قرار داده است
دو فوتی و یک مصدوم در حادثه رانندگی اتوبان قم _کاشان
دادستان، محور صیانت از حقوق عامه و کاهش دعاوی است
مرمت کاشی‌کاری‌های گنبد زیارت تاریخی طاهر و منصور کاشان
تشدید طرح کنترل دروازه‌ای ناوگان باری در محور‌های خاتم و مروست
ضرورت نقش‌آفرینی زنان پژوهشگر در توسعه خراسان شمالی
افتتاح واحد تولیدی کارتن‌سازی در ارومیه
معاملات برق در بورس انرژی از ۲۴ هزار میلیارد ریال عبور کرد
قمرپور در کشتی آزاد فینالیست شد 
تیم شهرداری همدان، همچنان صدرنشین لیگ یک فوتبال جوانان
افتتاح دو باب مدرسه در جنوب سیستان و بلوچستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
ذخیره سازی ۴۰۰ هزار تن پیاز در انبار‌های فلاورجان
تعطیلی مدارس و ادارات در برخی شهرستان‌های آذربایجان‌غربی به دلیل آلودگی هوا فردا یکشنبه ۲ آذر
کارشناسی ارشد، یکساله و دکتری سه ساله می‌شود
تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و تأخیر در شروع کار ادارات در شهرستان‌های آذربایجان‌غربی
تعطیلی مراکز آموزشی و ادارات برخی مناطق آذربایجان شرقی
ضرورت توجه مسئولان به فراهم شدن زمینه بروز استعدادها
فردا، تشییع پیکر شهدای گمنام دفاع مقدس
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
مسیرهای که هموار می شوند؛اجرای ۳۰ طرح راه‌سازی روستایی در زنجان
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در تهران
عملیات اطفاء حریق در جنگل‌های الیت
حذف چهار صفر از پول ملی
اپیدمی نفوذ و جاسوسی برای ایران در نیرو‌های نظامی رژیم صهیونیستی
دومین شب عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) با حضور رهبری
یک کشته و ۱۶ مصدوم در تصادف بزرگراه بستان آباد _ تبریز
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
خط و نشان کشیدن وزیران خارجه آلمان و انگلیس برای روسیه  (۱ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
رقابت دانش آموزان رودباری در مسابقات قرآنی «آلا»  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
ضرورت اجرای طرح‌های نوآورانه برای توسعه اقتصاد دریامحور در کیش  (۱ نظر)