مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی؛
ضرورت تبدیل مدرسهها به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی: باید مدرسهها را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، قاسمعلی خدابنده
امروز در افتتاحیه و نواختن نمادین زنگ یاریگران زندگی که در دبیرستان فرزانگان مشهد برگزار شد افزود: سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان بسیار مهم است و یکی از مواردی که سلامت دانشآموزان را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی است.
وی ادامه داد: طرح یاریگران زندگی، طرحی است که با استفاده از ظرفیت دانشآموزان مدارس برای پیشگیری و مبارزه با آسیبهای اجتماعی امسال شروع شده است و هم اکنون حدود ۲۰درصد از مدارس را دربرگرفته و پس از تحلیل نتایج در سالهای آینده، در همه مدارس اجرا خواهد شد.
خدابنده افزود: قراردادن مدارس، در طرح یاریگران زندگی، قانونی است که باید از همه تشکلات دانشآموزی بهره گرفت و تشکل جدید دیگری راهاندازی نخواهیم کرد و از شوراهای دانشآموزی، بسیجدانشآموزی و دیگر تشکلاتی که در حال فعالیت در مدارس هستند، استفاده خواهیم کرد.
مدیرکل آموزش پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه این طرح برای دانشآموزان، خودمراقبتی و خودکنترلی خواهد داشت، اظهار کرد: هدف این طرح حفظ سلامت روانی، بهداشتی و ارتقای فعالیتهای دانشآموزی است و یکی از ساحتهای تعلیموتربیت در سند تحول بنیادین، پرداختن به سلامت دانشآموزان است. حفظ و ارتقای شاخصهای سلامت دانشآموزان در ابعاد سلامت روانی و اجتماعی دانشآموزان بسیار مهم است و یکی از مواردی که سلامت دانشآموزان را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی است.
وی افزود: این آسیبها به دلیل گسترش رسانهها و آسیبهای اجتماعی، تغییر سبک زندگی و نبود اعضای خانواده در کنار یکدیگر بهوجود آمده و باعث شده که همه افراد احساس تنهایی کنند و این احساس شروعی است بر آسیبهای اجتماعی است. باید در آموزش و پرورش برنامههایی را برای کنترل، پیشگیری و کاهش آسیبهای اجتماعی پیگیری کنیم.
مدیرکل آموزشپرورش خراسان رضوی خاطر نشان کرد: در سند تحول بنیادین یکی از کارهایی که باید انجام شود، این است که باید مدرسه را به یک نهاد اجتماعی و فرهنگی تبدیل کنیم تا از مشارکت اجتماعی برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی استفاده کنیم. در ارتقای بهداشت جامعه هرجا مشارکت وجود دارد، راهحلها دردسترستر و سریعتر خواهدبود.
خدابنده با بیان اینکه میخواهیم در این طرح، از مشارکت اولیاء و دانشآموزان بهره ببریم ، گفت: باید افراد به عنوان داوطلب، در این طرح آموزش ببیند و به دوستان همکلاسی خود این آموزشها را انتقال دهند و اگر این زنجیره اتفاق افتد، در زمان کوتاهی میتوانیم تعداد زیادی دانشآموز را وارد این مرحله کنیم. برای این کار باید نقشه خطرپذیری و آسیبپذیری دانشآموزان را داشتهباشیم، اینکه در چه مناطقی در معرض خطر هستند و این نقشه خطرپذیری را در معاونت پرورشی آماده کردهایم و میدانیم در چه حوزهای چه دانشآموزانی هستند.
مدیرکل آموزشپرورش خراسان رضوی مطرح کرد: روی یک میلیون و ۳۰۰هزار دانشآموز، مطالعه تحقیقاتی انجام شده که چه نوع خطرهایی در چه مناطقی وجود دارد. حوزه مشاوره و اداره پیشگیری از آسیبها، راهکارها و آموزشهای لازم را پیشبینی کردهاند و محتواهای آموزشی آماده شده تا به دانشآموزان عرضه شود تا بتوانیم آموزشهای لازم را انجام دهیم.