به گزارش
خبرگزاری صداو سیما مرکز امار ایران اعلام کرد: نرخ تورم نقطهای در خرداد ۱۳۹۹ به عدد ۲۲،۵ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۲۲.۵ درصد بیشتر از خرداد ۱۳۹۸ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کردهاند.
نرخ تورم نقطهای خرداد ۱۳۹۹ در مقایسه با ماه قبل ۱،۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش ۲،۹ واحد درصدی به ۱۴.۹ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ۰.۷ واحد درصدی به ۲۶.۴ درصد رسیده است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطهای برای خانوارهای شهری ۲۲،۷ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۱،۴ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۱،۱ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۱،۸ واحد درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشورمنظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل میباشد. نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۳۹۹ به ۲،۰ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ۰.۵ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروههای عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ۲.۴ درصد و ۱.۸ درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ۲،۰ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل، ۰.۶ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲.۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۱ واحد درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشورمنظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن میباشد. نرخ تورم سالانه خرداد ماه ۱۳۹۹ برای خانوارهای کشور به ۲۷،۸ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ۲،۰ واحد درصد کاهش نشان میدهد.
این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری ۲۷،۷ درصد میباشد که نسبت به ماه قبل ۲،۰ واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۲۸،۲ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ۲،۶ واحد درصد کاهش داشته است.
تغییرات قیمتها در ماه جاریدر گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «نان و غلات» (انواع برنج خارجی، ماکارونی)، گروه «میوه و خشکبار» (سیب، پرتقال)، و گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی) میباشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه، حق عضویت باشگاههای ورزشی)، گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (لوازم خانگی و ظروف آشپزخانه) و گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو و ویزیت) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشتهاند.
همچنین گروه «سبزیجات» (پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی) و متوسط قیمت یک متر مکعب گاز مصرفی خانوارها نسبت به ماه قبل، کاهش قیمت داشته است.