• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۶۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی در کشور

خطوط ریلی کشور تا ۵ سال دیگر دو برابر می‌شود

وزیر راه: بر اساس طرح جامع توسعه خطوط ریلی، تا ۵ سال آینده بیش از ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای محمد اسلامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت هلدینگ تایدواتر خاورمیانه با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی در کشور وجود دارد، افزود: ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی دیگر هم در دست ساخت یا مطالعه است که با ساخت این میزان، تا ۵ سال آینده به ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی خواهیم رسید.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
وی اضافه کرد: گام مهم و راهبردی برای توسعه بندر خشک آپرین امروز برداشته شد چراکه بیش از ۴۰ سال است که نام آپرین را می‌شنویم، اما هم اکنون طرح جامع لجستیک طراحی شده است و سهم راه آهن در این دهکده مشخص شده است که یکی از حلقه‌های مهم توسعه لجستیک کشور، همین بندر آپرین است.
اسلامی گفت: باید برای ماندگاری و شکوفایی اقتصاد ملی، این بخش بیش از پیش مردمی شود، اما مردمی شدن اقتصاد نیازمند تصمیم گیری شفاف و سهل و روان است تا اعتماد بخش خصوصی جذب شود.
وزیر راه و شهرسازی در مورد قرارداد و تفاهمنامه راه آهن با تایدواتر افزود: امروز سرمایه‌گذاری هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی که ارزش روز آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است انجام شد که این امر، تأثیر مستقیمی بر زندگی ۴۲ هزار سرمایه گذار آن و بصورت غیرمستقیم بر زندگی همه مردم ایران دارد.
اسلامی ادامه داد: برای رشد اقتصادی، باید سرمایه‌ها در مسیر مولد و تولید و کارآفرینی فعال شود.
وی با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل بصورت درب به درب گفت: باید محصولات غذایی ما بدون دخالت دست و تخلیه و بارگیری غیر ضروری جابجا شود چراکه این امر، علاوه بر کاهش هزینه‌های سربار، نقش مهمی در تامین سلامت مردم دارد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: معتقدیم باید ریل به مراکز تولید اصلی کشور وصل باشد چرا که در سال ۹۸، حدود ۵۶۰ میلیون تن بار توسط حمل و نقل جاده‌ای و ۴۷ میلیون تن توسط حمل و نقل ریلی جابجا شد و این میزان نسبت به سال قبل آن تقریبا ثابت بود درحالیکه تخلیه و بارگیری در بنادر از ۱۴۷ میلیون تن در سال ۹۷ با رشد ۱۶ درصدی به ۱۷۲ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و ضرورت دارد مراکز بار بیشتر از قبل به حمل و نقل ریلی متصل شود.
وی گفت: هم اکنون ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی اصلی و فرعی در کشور داریم و ۱۴ هزار کیلومتر خط ریلی دیگر در دست ساخت و مطالعه است که پیش بینی می‌شود در ۵ سال آینده بتوانیم به رقم ۲۸ هزار کیلومتر خطوط ریلی دست یابیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: توسعه زیرساخت‌ها و اتصال ریل به مراکز بار و تشکیل لجستیک نشان می‌دهد که ما طبق برنامه حرکت کرده ایم و در مسیر درستی گام برمی داریم.
اسلامی اضافه کرد: ارتقای ایمنی و سرعت حمل بار و ایجاد شبکه لجستیکی در فرایند بازرگانی جهانی و منطقه‌ای سهم ریل را افزایش می‌دهد و ایجاد و توسعه لجستیک قدرتمند کمک می‌کند سهم بزرگتری در اقتصاد منطقه و جهان برای کشور به دست آید.
 
افزایش سهم بخش خصوصی در توسعه شبکه ریلی کشور
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش سهم بخش خصوصی در توسعه شبکه ریلی خبر داد و گفت: عبور از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران جز از طریق اتکاء به سرمایه‌های ملی ممکن نیست.
آقای سعید رسولی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ تاید واتر خاورمیانه که با حضور وزیر راه و شهرسازی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی غلات از بنادر جنوبی به مرکز لجستیک آپرین افزود: این سرمایه گذاری به ارزش بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومانی، فقط یکی از مصادیق ورود سرمایه‌های ملی به توسعه صنعت ریلی در کشور است.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
معاون وزیر راه و شهرسازی سرمایه گذاری کلان در حوزه ریلی و از جمله تفاهمنامه همکاری امروز با شرکت تاید واتر خاورمیانه را یکی از اقدامات موثر راه آهن برای غلبه بر اثرات سوء تحریم‌ها دانست و گفت: ارزش این کار وقتی است که سرمایه گذاری کلان در حوزه ریلی شکل بگیرد، چراکه با توجه به مزیت‌های مختلف استفاده از حمل و نقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل و نقل، این موضوع برای ما بسیار با اهمیت و ارزشمند است.
وی با بیان اینکه در شرایط سخت تحریم، انجام این تفاهمنامه و عملیاتی شدن آن، نشانی از همت بلند برای سازندگی کشور است، افزود: مدت زمان مذاکره برای تفاهم تا انعقاد این قرارداد همکاری، دو ماه بود.
رسولی اضافه کرد: مدت اجرای بخش نخست این طرح، دو سال است که کار اجرایی آن بزودی آغاز می‌شود و ساخت و تامین ناوگان، اتصال شبکه ریلی و ساخت سیلو در دو مرحله به ظرفیت ۳۵۰ هزار تن در یکی از ۱۸ پهنه لجستیکی کشور یک مجموعه کامل به شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: شورایعالی ترابری وظیفه نهایی کردن اجرای بندر خشک آپرین را به راه آهن سپرد و این یک آرزوی دیرینه بود که هم اکنون به مرحله اجرایی و عملیاتی رسیده است.
مدیرعامل راه آهن افزود: بندر خشک لجستیک آپرین که در کنار کلانشهر تهران قرار دارد، ماموریت خود را به عنوان یک بندر خشک و دهکده لجستیک آغاز کرده است.
رسولی ادامه داد: برای توسعه این مرکز لجستیک تفاهمنامه دیگری در انتهای سال گذشته با ایران خودرو منعقد شده بود که با اجرای این طرح و سرمایه گذاری، نقطه عطف دیگری در فعالیت ریلی و صنعت حمل و نقل ریلی کشور رقم خورده است.
 
هزینه نهایی غلات برای مصرف‌کننده کاهش می‌یابد
مدیرعامل شرکت هلدینگ تایدواتر خاورمیانه گفت: با حمل ریلی غلات از بنادر جنوبی کشور به مرکز و اتصال آن‌ها به بندر خشک آپرین، تا دو سال آینده، قیمت نهایی غلات برای مصرف کننده کاهش چشمگیری خواهد یافت.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
آقای حسین زارعی در مراسم امضای تفاهمنامه این شرکت با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد با اشاره به تلاش این شرکت برای سرمایه گذاری در طرح‌های مهم بندری کشور و از جمله تفاهمنامه امروز، افزود: از سال ۱۴۰۰ اثرات این تفاهمنامه را در کاهش قیمت نهایی غلات خواهیم دید.
مدیرعامل تایدواتر اضافه کرد: به زودی عملیات ساخت سیلوی غلات در بندر آپرین آغاز خواهد شد و ما در سه محور، این طرح را اجرا می‌کنیم: تکمیل طرح سیلوی غلات در بندر امام خمینی که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه کرده‌ایم و ۲۵ درصد رشد فیزیکی دارد، همچنین ساخت سیلوی بندر شهید رجایی و سیلوی بندر خشک آپرین سه محور آن را شکل می‌دهد.
زارعی گفت: با اجرایی شدن تفاهمنامه امروز، آرزوی فعالان بخش لجستیک که راه اندازی و توسعه حمل و نقل درب تا درب است محقق شد و بزودی غلات از مبدا به صورت مستقیم از طریق شبکه ریلی از دو بندر امام خمینی و شهید رجایی به درب شرکت‌های مصرف کننده می‌رود که به دلیل کاهش سوخت، غلات با قیمت کمتری به دست مصرف کننده خواهد رسید.
مدیرعامل تایدواتر با بیان اینکه ذیل تفاهمنامه امروز، طرح حمل و نقل یکپارچه غلات را دنبال می‌کنیم، افزود: ۶۰۰ واگن ویژه حمل غلات را که تولید داخل خواهد بود وارد این حوزه خواهیم کرد.
وی با اشاره به اعتماد بخش خصوصی به دولت برای عقد این تفاهمنامه گفت: از وزیر راه و شهرسازی می‌خواهم که در این حوزه به ما کمک دهد، این طرح فقط در حوزه راه آهن و تایدواتر نیست و بخشی از آن هم به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشاورزی مربوط است که امیدواریم مدیران این دو وزارتخانه با ما همکاری کنند.
 
امضای تفاهمنامه همکاری راه آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت هلدینگ تایدواتر خاورمیانه
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
راه‌اندازی سامانه ثبت ادعای اسناد عادی برای مردم و نهاد‌های دولتی
آغاز طرح «آتش‌نشان داوطلب» در کیش    
طرح‌های روستایی و دانش‌بنیان در اولویت پرداخت تسهیلات خرد باشد
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و هشتم آبان به افق آبادان و خرمشهر
خواص نور خورشید برای درمان انواع بیماری‌ها
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ برنامه تیم‌های ملی بسکتبال سه به سه ایران در نیمه‌نهایی
وزارت نفت مسئولیت خود در قبال سلامت شهروندان دشتستانی ایفا کند
رفع ۴۸۶ حادثه فاضلاب در خراسان شمالی
تخصیص سه هزار میلیارد تومان برای آسفالت معابر اصلی استان
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ طیبی به مدال نقره پرتاب وزنه رسید
ده‌ها شهید و زخمی در بمباران عین الحلوه لبنان
رقابت «در آغوش درخت» برای کسب جایزه آکادمی فیلم اوراسیا
آغاز تولید نسخه صوتی دو کتاب ارزشمند با تقریظ رهبر انقلاب در ایران صدا
المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ تیم میکس تپانچه ۱۰ متر ایران فینالیست شد
نگرانی جدی ایران از مفاد قطعنامه شورای امنیت درباره غزه
جوی آرام در کشور و افزایش غلظت آلاینده‌ها در شهر‌های‌صنعتی
دستگیری سارقان لوازم مکانهای خصوصی در هشترود
صعود تیم بسکتبال سه به سه بانوان ایران به نیمه نهایی
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ صعود تیم بسکتبال سه به سه ایران به نیمه‌نهایی
امنیت فرودگاه، ستون اعتماد عمومی و زیربنای توسعه هوانوردی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
فرخی دومین طلایی ایران در کشتی فرنگی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)