• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۰۹۹۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل

باید به قطب صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویم

وزیر راه گفت: ذوب‌آهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

باید به قطب صادرکننده صنعت ریلی تبدیل شویمبه گزارش خبرگزاری صداوسیما از وزارت راه و شهرسازی؛ آقای محمد اسلامی امروز در حاشیه هفتمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها در شکستن رکورد احداث راه‌آهن در دولت تدبیر و امید افزود: دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه صورت مسئله‌هایی که دارند، می‌توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهش‌ها و ظرفیت‌های علمی در راستای اهداف و مسائل‎شان شکل بگیرد.

اسلامی گفت: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.

وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری‌ها و پژوهش‌های خودمان، خلق فرصت‌ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه‌ها نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در این دوسال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه‌آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر، با اهتمام ویژه و کار شبانه‌روزی محقق شد و این هدف‌گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.

اسلامی افزود: اولین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود، لذا شرکت‌ها و کارخانجات سازنده را حمایت و پشتیبانی کردیم و آن‌ها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود، اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای اولین بار انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: به موازات آن سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف‌گذاری کردیم و این امری ضروری بود چرا که در این شرایط جنگ تحمیلی تحریم‌های سخت و پیچیده و ظالمانه‌ای را کشور‌های تروریست و حامیان آن‌ها به ما تحمیل کرده بودند.

وی بیان کرد: ما به لطف خدا توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ حدود هزارو ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی‌مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتم‌هایی که مربوط به واگن‌های باری بود، به‌ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق‌العاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.

اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع‌شان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، افزود: امروز نیز به آن‌ها اعلام می‌کنیم به جای واردات برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و ان‌شاءالله این کار، برایشان حلال‌تر است و دعای همه هم پشت‌شان خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست‌شان می‌رسد و قطار‌ها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی گفت: براساس وعده دولت، تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه پیدا کند، در یک گام و در سه سال گذشته ۵ استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند. همچنین ۸ پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل داریم که تا پایان ۱۴۰۰ انجام می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول خطوط ریلی کشور است.

اسلامی افزود: با ریل گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام شده است ما از سال گذشته تا بحال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰کیلومتر ریل گذاری می‌کنیم که این ۶ برابر ریل‌گذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راه‌آهن انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰کیلیومتری را در احداث راه‌آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دوره‌ها رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راه‌آهن در استان‌های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری گفت: خط میانه بستان‌آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راه‌آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه‌هایی هستند که افتتاح می‌شوند.

وی درباره سه‌شنبه‌های ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد. سازمان‌های هوشمند و پویا حتما سازمان‌هایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.

اسلامی افزود: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از تمام عناصر و پرسنل راه‌آهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راه‌آهن را برای حل مسئله استخراج کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سه‌شنبه میعادگاه حل مسئله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظامنامه و یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه می‌شود و حاصل این‌ها، همین دستاورد‌ها و میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری ا زخروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
بابا سرعت قطار را به سرعت اتوبوس برسونید ، بقیه پیش کش .
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۷ آبان ۱۴۰۴
بارش نخستین برف پاییزی در ارمغانخانه استان زنجان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)