• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۱۱۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
علمی و فرهنگی » بهداشت و سلامت
یادداشت مکتوب

مراقب تبلیغات موادغذایی ناسالم برای کودکتان باشید

کودکان و نوجوانان هنگام بازی، تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط‌های مختلف در معرض بازاریابی موادغذایی و نوشیدنی‌های ناسالم قرار می‌گیرند که این بازاریابی، مصرف موادغذایی ناسالم را برای کودکان جذاب می‌کنند.

مراقب تبلیغات موادغذایی ناسالم برای کودکتان باشیدبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، هنگامی که کودکان کالری بیشتری از میزان نیاز خود مصرف می‌کنند دچار اضافه وزن یا چاقی می‌شوند، زیرا رژیم‌های غذایی ناسالم و فقدان تحرک بدنی عامل اصلی اضافه وزن و چاقی هستند. در کشور‌های منطقه مدیترانه شرقی، میزان اضافه وزن در کودکان و نوجوانان ۵ تا ۱۹ سال در ۴۰ سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است، از ۷.۴ درصد در ۱۹۷۵ به ۲۷.۴ درصد در ۲۰۱۶ رسیده است. کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بالا ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر (مانند بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت و برخی سرطان ها) در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند؛ بنابراین برای کاهش این خطر، کودکان باید میوه، سبزیجات، حبوبات، آجیل و غلات بیشتری بخورند و غذا‌هایی که چربی اشباع کم، اسید‌های چرب ترانس، قند‌های آزاد / اضافه شده و نمک کمتری دارند مصرف کنند.
به دلیل ارتباط مستقیم بین بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی‌های ناسالم و اضافه وزن و چاقی در کودکان، مجمع جهانی بهداشت (نهاد اصلی حاکم بر WHO) مجموعه‌ای از توصیه‌ها را در سال ۲۰۱۰ برای هدایت تلاش کشور‌ها در طراحی سیاست‌های جدید یا تقویت سیاست‌های موجود تایید کرد.

 تأثیر بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی‌های ناسالم بر روی کودکان 
کودکان و نوجوانان هنگام بازی و تماشای تلویزیون و استفاده از شبکه‌های اجتماعی در محیط‌های مختلف در معرض بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی‌های ناسالم قرار می‌گیرند. این بازاریابی، مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های ناسالم را برای کودکان جذاب می‌کند. باید توجه داشت بازاریابان شرکت‌های تولید مواد غذایی ناسالم مبالغ هنگفتی برای رسیدن به این گروه‌ها هزینه میکنند، زیرا آن‌ها بر تصمیمات خانواده در مورد خرید و نوع مواد غذایی اثر می‌گذارند. کانال‌های مورد استفاده برای دسترسی بازاریابان به کودکان از طریق ببیلبورد‌ها، تبلیغات چاپی، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، کارتون‌ها، بازی‌های کامپیوتری، کانال‌های اجتماعی و فیلم‌ها است.
شرکت‌ها محصولات خود را برای کودکان و نوجوانان با طعم‌های مختلف، تبلیغات، نمونه‌های رایگان، هدایای رایگان همراه با وعده‌های غذایی، بازی‌ها و مسابقات ارزشمند، تبلیغات پولی، نام تجاری، حمایت مالی، طراحی و بسته بندی محصولات، جذاب می‌کنند. تبلیغ محصولات و ترویج رفتار و الگوی غذایی مد نظر شرکت‌های تولیدی در کارتون‌ها بسیار افزایش یافته است که تاثیر گذاری زیادی در کودکان داشته است.

WHO در محدود کردن بازاریابی مواد غذایی و نوشیدنی‌های ناسالم کار می‌کند 
دفتر منطقه‌ای WHO با آژانس‌های سازمان ملل، سازمان‌های غیردولتی، موسسات دانشگاهی و سازمان‌های جامعه مدنی برای ارائه راهنمایی و پشتیبانی فنی از کشور‌ها برای ارتقا بازاریابی مسئولانه غذا و نوشیدنی به کودکان با استفاده از یک رویکرد گام به گام یا جامع همکاری می‌کند تا بازاریابی مواد غذایی ناسالم را محدود شود. اجرای این اقدامات، خطر اضافه وزن یا چاقی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت و برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد.

 اقداماتی برای والدین و مدارس 
والدین نقش مهمی در بهبود سلامت فرزندان خود و محافظت از آن‌ها در برابر استراتژی‌های بازاریابی صنایع غذایی دارند. والدین باید این در این راستا اقدامات زیر را انجام دهند:
گزینه‌های غذایی سالم و متعادل را برای کودکان خود انتخاب کنید، از جمله مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه و مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های حاوی مقادیر زیادی چربی و قند را محدود کنید.
الگویی برای فرزندان خود باشید و آن‌ها را تشویق به فعالیت بدنی بیشتر و پیروی از رژیم غذایی سالم کنید.
فرزندان خود را در مورد تأثیرات مضر بازاریابی، به ویژه بازاریابی دیجیتال آموزش دهید.
آنچه را خریداری می‌کنید کنترل کنید و تحت تأثیر اصرار‌های فرزندتان قرار نگیرند که مواد غذایی ناسالم را که به شدت به بازار عرضه می‌شود خریداری کنید.
اگر اطمینان حاصل می‌کنید که فقط غذا‌ها و نوشیدنی‌های سالم در دسترس هستند، مدارس نیز یک محیط مهم برای بهبود تغذیه کودکان هستند. ابتکار مدارس دوستدار تغذیه چارچوبی را برای اجرای اقدامات به منظور بهبود بهداشت و تغذیه در مدارس فراهم می‌کند، که به طور گسترده در منطقه اجرا شده است. طبق بررسی سیاست جهانی تغذیه ۲۰۱۶–۲۰۱۷، بیش از سه چهارم (۷۹ ٪) از ۱۹ کشور در منطقه گزارش کرده اند که یک برنامه بهداشت و تغذیه در مدارس دارند. این برنامه‌ها به طور کلی برای مقابله با سو تغذیه و اضافه وزن / چاقی کودکان اجرا می‌شوند که در همین راستا به مدارس توصیه می‌کنند:

 ادغام آموزش تغذیه به عنوان بخشی از برنامه درسی 
سمینار‌هایی را برای آگاهی از تأثیر بازاریابی و رسانه‌ها در انتخاب غذا و نوشیدنی کودکان ترتیب دهید.
کودکان را تشویق به تبعیت از شیوه‌های زندگی سالم با آموزش شیوه‌های غذایی سالم در طی برنامه‌های مختلف مدرسه و فعالیت‌های فوق برنامه کنید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بلداجی وشهرکرد سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
گشایش نمایشگاه کتاب در بندرخمیر
بازداشت عاملان درگیری مسلحانه در میدان ۱۶ نارمک
هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
اوج گیری ناپایداری‌های جوی در خراسان جنوبی
قزوین میزبان بخش پادکست دومین جشنواره بین‌المللی «معروف» شد
هوای ناسالم کلانشهر مشهد در ۱۱ آذرماه، برای بیست‌ و پنجمین روز پیاپی
پایان آب‌گرفتگی محله مریم آباد یزد با پروژه ۱۰ میلیاردی
مرگ موتور سوار ۱۸ساله در نجف آباد
طرح ملی «جی‌نف» در شهر سیمینه بوکان کلید خورد
ثبت بیش از ۲۶ هزار درخواست صدور مجوز استان زنجان در درگاه ملی مجوزها
محموله‌های کمک پاسخگوی حداقل نیاز‌های غزه نیست
کشف ۱۳۰ تُن برنج احتکار شده در اصفهان
هفدهمین جشنواره فراگیری نخستین واژه آب در روستای کالیمانی مانه
مادورو سوگند وفاداری به مردم ونزوئلا یاد کرد
آغاز اجرای طرح ملی جی نف در سیمینه بوکان
سفال کلپورگان هنری هفت هزار ساله
رزمایش دوسالانه طرح اضطراری فرودگاه ها در ایلام
برنامه ریزی برای پرداخت ۵۰ هزار وام کم‌بهره برای مسکن محرومان
افزایش عمق داخلی سازی با اتکا به توان داخلی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
ماجرای یک پیام!
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی
تلاش آمریکا برای نفوذ در بوسنی و هرزگوین
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۴ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
آتش‌افروز هیرکانی بازداشت شد  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
امیر حاتمی: آماده‌ایم پاسخ درهم شکننده‌ای به دشمن بدهیم  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)