پخش زنده
امروز: -
معاون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری در ۱۰ ماهه امسال، ۱۸۲ طرح را تایید کرده که ۳۲۲ میلیارد تومان اعتبار مالیاتی در قالب ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان به آنها تخصیص یافته است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ابوالفضل باقری امروز دوشنبه در نشست تخصصی «روشها و راهکارهای بهرهبرداری از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان» با اشاره به ماده ۱۱ و ۱۳ این قانون حمایتی، گفت : ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان میگوید شرکتهایی که فعالیت تحقیق و توسعه انجام میدهند میتوانند برای این دسته از فعالیتهای مورد تایید معاونت علمی ریاست جمهوری، معادل هزینهای که انجام دادند اعتبار مالیاتی دریافت کنند.
وی افزود: این قانون سال ۱۴۰۱ مصوب شد و سال گذشته برای اولین بار به اجرا درآمد، از همان زمان، طرحهای بسیاری به معاونت علمی ریاست جمهوری ارسال شد و ۱۵۰۰ طرح ارسالی از سوی ۵۲۷ شرکت، مورد تایید قرار گرفت و ۱.۴ هزار میلیارد تومان هزینهکرد نهایی معاونت علمی ریاست جمهوری بود که از مالیات این شرکتها کسر شد.
باقری تصریح کرد: مطابق ماده ۱۱ قانون جهش تولید دانشبنیان، برخلاف قانون قبلی حمایت از شرکتهای دانشبنیان هیچ الزامی برای دانشبنیان بودن شرکت برای بهرهمندی از این قانون وجود ندارد.
معاون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار دریافتی از ابتدای سال تاکنون ۲۲۶ طرح از سوی ۱۰۴ شرکت برای بهرهمندی از ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان ثبت شده که از این تعداد، ۱۸۲ طرح به تصویب رسیده و ۳۲۲ میلیارد تومان هزینه به آنها اختصاص یافته است.
وی افزود: بررسی آماری نشان میدهد نرخ تایید قراردادهای ماده ۱۳ قانون جهش تولید از نرخ تایید پروژه بند ب ماده ۱۱ قانون جهش تولید بالاتر است.
دلیل رد پروژهها از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری چیست؟
باقری درخصوص مردود شدن طرح ها نیز گفت : دلایل مختلفی برای رد پروژهها از سوی معاونت علمی ریاست جمهوری وجود دارد؛ بخشی از این پروژهها خارج از مصادیق مورد قبول بوده، برخی پیشنهاده (پروپوزال) آنها تایید نشده، برخی طرحها نیز مربوط به پروژههایی بوده که سال گذشته به اتمام رسیدهاند.
به گفته وی دانشگاههای صنعتی شریف، پزشکی تبریز، شیراز، کاشان و صنعتی امیرکبیر، بیشترین استفاده را از قانون جهش تولید دانشبنیان داشتهاند.
معاون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه گفت: طبق ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان، صنایع و واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه که با دانشگاهها در ارتباط هستند میتوانند از این قانون بهرهمند شوند و اعتبار مالیاتی پیشبینی شده برای شرکت دانشبنیان قابل انتقال به سنوات قبل نیز است و این اعتبار تنها به اعتبار مالیاتی عملکرد تعلق میگیرد.
وی با بیان اینکه ماده قانونی جهش تولید دانشبنیان دارای اشکالاتی است، افزود: از جمله مواردی که موجب تردید برخی افراد قرار دارد یکی قید واحدهای تولیدی دارای واحد تحقیق و توسعه است، اما در عرصه عمل، ضرورتی برای وجود واحد تحقیق در شرکتها نداریم.
باقری گفت: اولویت استان محل استقرار، مورد دیگری است که محل تردید شرکتهای دانشبنیان است، اما باید بگویم این محل استقرار به عنوان اولویت ذکر شده و محدودکننده نیست و امکان انعقاد قرارداد شرکتها و دانشگاهها وجود دارد. مورد دیگری که باید شرکتها توجه داشته باشند این است که ضرورتی برای انعقاد تفاهمنامه با دانشگاهها وجود ندارد و مهم قرارداد و مبلغی است که بابت قرارداد به دانشگاه پرداخت میشود.
۳ شاخص تایید طرح ها در قانون جهش تولید دانشبنیان
وی درباره شاخصهای مورد نیاز برای تایید پروژههای شرکتهای دانشبنیان گفت: در متن قانون ۱۳ جهش تولید دانشبنیان، تاکید شده است که فعالیتها باید در قالب تحقیق و توسعه باشد به این صورت که پروژه باید هدفمند، دارای خروجی مشخصی، محصول تولیدی جدید و ارتقا یافته نسبت به محصولات قبلی باشد.
باقری تاکید کرد: افزون بر این، پروژههای شرکتهای دانشبنیان باید نوآورانه باشد، یعنی پروژه برای اولین بار در کشور اجرا شود، علاوه بر نوآورانه بودن باید فناورانه هم باشد، پیچیدگی فناوری را دارا باشد و کار روتینی نباشد که به طور معمول انجام میدهیم و به فعالیتی که ریسک ندارد، اعتبار مالیاتی نیز تعلق نمیگیرد.
وی ادامه داد: شاخص بعدی برای تایید پروژه نظاممند بودن است و پروپوزال باید منسجم باشد، هدف و مبانی علمی، مراحل انجام کار، هزینهکرد و چالشهای پروژه مشخص باشد.
معاون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور با تاکید بر اینکه اعتبار مالیاتی تنها به پروژههای فنی تعلق میگیرد، افزود: بعد از ارزیابی پروژه، دلیل رد آن به ارائهکنندگان عنوان میشود.
کدام هزینهها مشمول اعتبار مالیاتی میشود؟
وی درخصوص اینکه چه هزینههایی مشمول اعتبار مالیاتی میشود، نیز گفت: غیر از خرید زمین، ساختمان، خوردو و لوازم اداری هر هزینهای در پروژهها انجام شود مشمول اعتبار مالیاتی خواهد بود.
باقری ادامه داد: اگر ماشینآلات و تجهیزات خریداری شود به شرط اینکه وجود آنها الزام داشته باشد و کاربرد آزمایشگاهی داشته باشد هزینه آنها به میزان استهلاک اعتبار مالیاتی پرداخت میشود.
وی گفت: هزینهکرد نیروی انسانی، قابل قبول است به شرط اینکه نیروی انسانی جزء فهرست بیمهشده شرکت باشد، هزینه نیروی انسانی تا سقف حقوق تامین اجتماعی قابل قبول است و در سال ۱۴۰۳ معادل ۷۵ میلیون تومان مورد قبول است به شرط اینکه نیروی انسانی، کار تحقیقاتی و فنی انجام دهد.
باقری گفت : اگر شرکت، بخشی از کار یا کل کار را به دانشگاه واگذار کند هزینه نیروی کار از قواعد بیان شده مستثنی میشود. مجری دانشگاه که فرد است و مدیریت و اجرای فنی را برعهده دارد میتواند تا ۲۰ درصد پروژه دریافتی داشته باشد و این برای معاونت علمی و امور مالیاتی قابل قبول است. هزینه بقیه افراد حقالزحمه تا میزانی که در آییننامه حقوق کارکنان هیات علمی در هیات امنا مصوب شده است قابل قبول خواهد بود.
فرایند انجام ثبت طرح توسط شرکتهای دانشبنیان
معاون مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه اظهار داشت: قراردادهای مورد تایید ماده ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان، مربوط به دانشگاههایی است که با وزارت علوم یا وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی، طرف قرارداد هستند.
وی گفت : فرایند انجام دادن کار به این صورت است اگر شرکت بخواهد خارج از ماده ۱۳ عمل کند و با دانشگاه، قرارداد نداشته باشد باید منتظر فراخوان باشد و این امکان وجود دارد هر زمان که بخواهند، میتوانند طرح خود را بارگذاری کنند.
باقری افزود: شرکت باید پروفایل در سامانه اعتبار ۱۴ ایجاد کند و پروژهها را در این سامانه بارگذاری کند و محدودیتی برای تعداد پروژها و سقف هزینهکرد وجود ندارد. در ادامه معاونت علمی ریاست جمهوری برای ارزیابی پروژهها دو ماه فرصت دارد، این ارزیابی به صورت آنلاین انجام میگیرد و در نهایت، نتیجه ارزیابی و رد شدن آن بیان میشود و اگر هم تایید شد حدودی که اعتبار مالیاتی به آن تعلق میگیرد نیز اعلام خواهد شد، تا این مرحله نیازی به انعقاد قرارداد بین شرکت و دانشگاه نیست و انعقاد قرارداد میتواند به بعد از تصویب پروژه موکول شود.
وی اضافه کرد: در ۹۹ درصد موارد، پایان سال مالی که ۲۹ اسفند است شرکت باید اقلام هزینهکرد را به معاونت علمی اعلام کند که شامل سرفصل اجاره فضای فیزیکی، نیروی انسانی، ماشینآلات، مواد اولیه، تستها، تاییدها و سرفصل قراردادهای فناوری است که باید در سامانه بارگذاری کرده و گزارش پیشرفت پروژه را هم بیان کند و ملاک هزینهکرد در سالی است که پروژه تصویب میشود.
باقری افزود: پس از اعلام هزینهکرد در فروردین و اردیبهشت، ارزیابی پروژه به صورت حضوری توسط معاونت علمی انجام میشود و هر آنچه تایید شد به سازمان امور مالیاتی و شرکت متقاضی اعلام میشود و مدیر مالی شرکت باید این هزینهها را در دفاتر و صورتهای مالی به صورت جداگانه ثبت کند و موقع اظهار مالیات، مالیات شرکت بدون این هزینه محاسبه میشود.