افزایش فعالیت دفاتر اسناد رسمی با اجرای قانون الزام
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان یزد: دفاتر اسناد رسمی تضمین کننده مشروعیت، اصالت و اعتبار اسناد هستند.
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مهدی اقبال در خصوص اهمیت فعالیت دفاتر اسناد رسمی با توجه به یک ساله شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول گفت: دفاتر اسناد رسمی، هویت و صلاحیت حقوقی طرفین را بررسی میکنند، از معاملات مشکوک یا غیرقانونی جلوگیری میکنند، مفاد سند را به درستی ثبت و بایگانی مینمایند و سند صادره را در برابر قانون و دادگاهها معتبر میسازند.
وی با بیان اینکه دفاتر اسناد رسمی کارگزاری ثبتی هستند، افزود: این کارگزاری، یک منصب محسوب میشود چرا که با رعایت ماده ۱۲۸۷ قانون مدنی، تنها مرجع رسمی تنظیم سند را دفاتر اسناد رسمی معرفی کرده است.
عضو شورای قضایی یزد به اهمیت شغل و منصب سردفتری و یاد سردفتران در گذشته کشور و استان اشاره کرد و ادامه داد: در این منصب، علم و تجربه توأمان با هم مهم است و قطعا جایگاه این منصب از حقوقدان بالاتر است.
اقبال با اشاره به اهمیت سند رسمی که از طریق کتابت دفاتر اسناد رسمی کتابت میشود، تصریح کرد: در هم تنیدگی فعالیتهای دفاتر با سیاستهای سازمان ثبت موجب افزایش ارتباطات و خدمت رسانی بهتر و صادقانه به مردم خواهد شد.
مدیرکل ثبت اسناد یزد اظهار داشت: مطمئنا با اجرای کامل قانون الزام و از اعتبار افتادن اسناد عادی، حرکت به سمت توسعه سند رسمی بیشتر شده و مراجعات به دفاتر اسناد رسمی افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد بنابر این سران دفاتر باید آماده جهش فعالیتها در آینده نزدیک باشند.