• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۳۳۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۰۳
اقتصادی » بازاروتجارت

جزئیاتی از توافق های تجاری سفر رئیس جمهور به پاکستان

معاون دفتر شبه قاره سازمان توسعه تجارت گفت: با وجود مزیت های بسیار زیاد ایران با پاکستان از جمله مرزهای مشترک طولانی، میزان مبادلات تجاری دو کشور متناسب با این ظرفیت های نیست و باید افزایش یابد.

جزئیاتی از توافق های تجاری سفر رئیس جمهور به پاکستان

جزئیاتی از توافق های تجاری سفر رئیس جمهور به پاکستان

در گفتگوی زنده شبکه خبر، آقای حمید رضا کربلایی اسماعیلی معاون دفتر شبه قاره سازمان توسعه تجارت به تشریح جزئیات توافق های تجاری سفر رئیس جمهور به پاکستان پرداختند. وی گفت با وجود مزیت های بسیار زیاد ایران با پاکستان از جمله مرزهای مشترک طولانی، میزان مبادلات تجاری دو کشور متناسب با این ظرفیت های نیست و باید افزایش یابد. در ادامه بخش هایی از این گفتگو را می خوانید.

سؤال مجری : جزئیات از توافق های تجاری ایران با پاکستان در این سفر را بفرمایید؟

کربلایی اسماعیلی : تعامل های اقتصادی با دنیا مستلزم عملکردهای دیپلماسی اقتصادی است. در دولت چهاردهم نیز از آنجایی که نگاه دولتمردان و رئیس جمهور، اختصاصاً همسایه ها و کشورهای همسایه در حوزه اقتصادی است، از چندی قبل تجارت با کشور پاکستان مدنظر قرار گرفت. کارهای عملی و عملیاتی تدوین شد. در این سفر مباحث متعددی قرار است به امضای طرفین رسیده شود. مهمترین بحثی که در این سفر آقای رئیس جمهور دارند بحث توافقنامه تجارت آزاد است که از 1395 شروع شده است. این دوره از مذاکرات، چیزی حدود بیش از 10 سال طول کشیده است. دوره های گذشته هم اتفاقاتی افتاد که این فرآیند به مسیر امضاء نرسید. ما طی ماههای گذشته با توجه به فشردگی کاری که در این کار اتفاق افتاد، پیش نویس توافقنامه تجارت آزاد تهیه شد، معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم که از گذشته موافقت و امضای تأییدیه حقوقی را گرفته بودیم در جلسات گذشته مورد تأیید نهایی قرار گرفت. با توجه به اتفاقاتی که در روز گذشته و پیش نویس این تفاهم نامه بین ایران و پاکستان رخ داد، ما امروز این سند را امضاء خواهیم کرد.

سؤال مجری: مبادلات تجاری ما با پاکستان چقدر است و در صورتی که این توافقنامه امروز براساس آنچه که اشاره کردید، امضاء شود، چقدر به افزایش این مبادلات کمک می کند؟

کربلایی اسماعیلی: کشور پاکستان با توجه به جمعیتی که دارد تراز تجاری فوق العاده زیادی دارد. در حجم تجارت پاکستان در دنیا حدود 80 میلیارد دلار است. متأسفانه با توجه به عوامل خیلی خاصی که وجود دارد، مباحث پولی و مالی و مسائل حمل و نقل یکی از عمده ترین موانعی است که ما در این مسیر داریم. تقریباً بعد از چین، امارات، امریکا، اندونزی و حتی عربستان، ما در جایگاه پنجم و یا ششم تجارت با هستیم. با چیزی حدود 4 درصد از واردات 56 میلیارد دلاری پاکستان، حدود 2 و 423 میلیون دلار.

سؤال مجری : با این توافقنامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

کربلایی اسماعیلی : این توافقنامه ای که حدوداً از 10 سال پیش اتفاق افتاد، ما 2 هزار و 800 کالای حساس داشتیم. می دانید در پاکستان یکی از مهمترین صنعت های نساجی دنیا را دارد و حجم بیش از 13 میلیارد دلار صادرات دنیا است. ما هم از آن طرف با توجه به شرایط خاصی که در نساجی و پوشاک داریم و رو به رشد هستیم، یک مقدار محدودیت ها در حوزه پوشاک زیاد شده است. این نگاه، نگاه ویژه در داخل کشور است. من خیلی به این محدودیت ها معتقد نیستم، چون اگر این محدودیت ها اعمال شود ما قطعاً یک شرایطی در آینده خواهیم داشت که شبیه به صنعت خودروی ما خواهد بود.

سؤال : اگر پارچه را کنار بگذاریم، چه کالایی رو می توانیم با هم رد و بدل کنیم که بازار خوبی داشته باشد؟

کربلایی اسماعیلی: در آخرین مذاکراتی که ما طرف پاکستانی داشتیم، چیزی حدود هزار و 768 قلم کالای حساس ما بوده است که اعلام کرده ایم، هزار و 734 قلم هم آنها به ما اعلام کرده اند. یعنی همینطوری می توانیم بگوییم حدود 50 یا 60 درصد تجارت ما را ما محدود می کنیم. البته این سندی که قرار است امضاء شود، یک فرصت پنج شش ماهه ای قرار است درنظر گرفته شود، روی کالاهای حساس با همدیگر تبادل نظر داشته باشیم. من امیدوارم که با نگاهی که هم طرف ایرانی و هم طرف پاکستانی خواهد داشت، این اقلام را به زیر هزار قلم بیاوریم که سقف افزایش تجاری بین دو کشور افزایش پیدا کند.

سؤال مجری : اشاره کردید که یکی از موضوعاتی که قدری ما را اذیت می کند برای اینکه نمی توانیم این تجارت را افزایش دهیم موضوع حمل و نقل است. موضوع حمل و نقل و ترانزیت بسیار موضوعات مهمی است، موقعیت راهگذری ما چطور است، ترانزیت ما با پاکستان چطور است، چه ظرفیت هایی را باید ایجاد کنیم تا بتوانیم به یک عدد و رقمی برسیم که این 4 درصد که می فرمایید نباشد؟

کربلایی اسماعیلی: به هر حال یکی از شاخص های اصلی تجارت در دنیا حمل و نقل است. مهمترین بخش آن این است که بتواند این زیرساخت هایی که برای تجارت وجود دارد، آماده شود. کریدور جنوب به شمال ما یکی از با اهمیت ترین کریدورهایی است که پاکستان هم درگیر این قضیه است از مرز چابهار تا آستارا. یکی از مزیت هایی که ما با پاکستان داریم وجود مرزهای زمینی گسترده است. این یک مزیت است نسبت به رقبای ما در پاکستان. ما مرزهای میرجاوه به تفتان را داریم، مرز ریملان را داریم، در روزهای گذشته هم یک توافقنامه ای از گذشته با پاکستان داشتیم درخصوص استفاده از این کریدورها و بازارچه های مرزی، مناطق آزاد مشترک که قرار است در این سفر رئیس جمهور این مناطق نهایی شوند. بحث ریمدان و گبد که یکی از بازارچه های مرزی ما است، قرار است فعال شود. به نظر من منطقه آزاد چابهار می تواند یک موقعیت سرمایه گذاری برای تجار پاکستانی و حتی ایرانی ایجاد کند. کریدورها اهمیت خاصی دارند مخصوصاً در تجارت و ترانزیت کشورهای منطقه از پاکستان به ایران و افغانستان و حتی به حوزه آسیای میانه. متأسفانه قیمت تمام شده کالاهای ما در حوزه واردات از کشور پاکستان یک مقدار به واسطه استفاده نکردن از مسیر دریایی افزایش پیدا کرده است. امیدواریم تسهیل گری در این سفر شکل بگیرد و ما مسیرهای دریایی را بیشتر استفاده کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مرگ راننده نیسان در زنجان به‌ علت نبود مثلث خطر
مردم و مجلس ۷ آذر ۱۴۰۴
رهاسازی یک بهله بالابان در ارتفاعات البرز
کرگلین؛ روستایی که کشاورزی و دامداری را دوباره جان بخشید
ایریکو؛ پیشتاز بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی کشور در زنجان
اجتماع باشکوه رزمندگان اسلام در ساوجبلاغ
سهمیه‌بندی جدید بنزین از نیمه دوم آذر اجرایی می‌شود
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۷ آذر ۱۴۰۴
تمدید مهلت ثبت نام جشنواره دانشجوی نمونه ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۷ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
ملت ایران، سر استقلال ایران و هویت خود با کسی تعارف ندارند
رونمایی از سامانه "راه نیکان" در آذربایجان‌غربی
برگزاری اجلاسیه شهدای نهبندان
وزش باد شدید در سمنان
نظارت بر بازار متولی ندارد
برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای منطقه خلیل آباد و داداش آباد تبریز
خون شهدا پشتوانه اقتدار جمهوری اسلامی ایران
پاکسازی ساحل غربی کیش با حضور دوستداران طبیعت
رزمایش اقتدار گشت‌های رضویون بسیج در شهرستان چوار
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
سهمیه سوخت به خودرو تعلق می‌گیرد، نه مالک
رهبر انقلاب امشب با مردم سخن می گویند
رهبر انقلاب: پیغام با واسطه ایران به آمریکا دروغ محض است
دیدار حساس بانک شهر و استقلال جویبار
اعمال قانون خودرو‌های آلاینده نیازمند سامانه‌های هوشمند است
۴۸ ساعت طلایی درمان آنفلوآنزا، کلید بهبودی سریع
معرفی مسئول جدید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۶ آذر ۱۴۰۴
گفتگوی زنده استاندار همدان با مردم
تقویم و اوقات شرعی پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ وقتی بیمه، مرهم درد کشاورز نمی‌شود
عادی سازی مواد مخدر با چاشنی طنز
معوقات سایپا همچنان ادامه دارد
گسترش ویروس آنفلوانزا
پاییز در مازندران؛ از جاده‌های رنگی تا هوای دل‌پذیر
تعطیلی مدارس آذربایجان غربی فردا سه‌شنبه  (۱ نظر)
اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل در کرج  (۱ نظر)
تشدید اجرای طرح زوج و فرد در اصفهان از فردا  (۱ نظر)
پیش‌فروش محصولات سایپا ویژه ۳ گروه از متقاضیان  (۱ نظر)
دستگیری فرد هتاک به مقدسات در اراک  (۱ نظر)
مهد کودک‌ و پیش دبستانی‌ها تعطیل؛ کلاس‌های مجازی هم میزبان مدارس  (۱ نظر)
توضیح سفیر ایران درباره سفر لاریجانی به پاکستان  (۱ نظر)
اقامه نماز باران در کوهسار  (۱ نظر)
آغاز طرح جایگزینی ۳ میلیون موتورسیکلت فرسوده در تهران  (۱ نظر)
اختلال پیام رسان بله در حال بررسی است  (۱ نظر)
تشدید پایش مصارف غیرمجاز و توسعه کنترل‌های هوشمند برق در تهران  (۱ نظر)
موج هشدار دهنده آنفلوانزا در روزهای آلوده  (۱ نظر)
اقدام گسترده پلیس برای مقابله قاطع با مجرمین در محلات لرستان  (۱ نظر)
مصرف گاز بخش خانگی به مرز ۳ میلیارد مترمکعب رسید  (۱ نظر)