• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۸۵۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۲
اقتصادی » صنعت
تاکید دبیر انجمن خودروسازان؛

قرارداد‌های بلند مدت با اتوبوس‌سازان منعقد شود

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به افت ۱۹ درصدی تولید اتوبوس در سه‌ماهه نخست امسال، تأکید کرد: حل مشکلات ارزی و انعقاد قرارداد‌های بلند مدت با شهرداری‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط، تنها راه حفظ اشتغال و توسعه صنعت اتوبوس‌سازی در کشور است.

قرارداد‌های بلند مدت با اتوبوس‌سازان منعقد شود

 احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صداوسیما، با بیان اینکه آمار تولید اتوبوس با تأخیر در اختیار این انجمن قرار می‌گیرد، گفت: در سه‌ماهه نخست امسال ۱۸۷۰ دستگاه اتوبوس تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۹ درصد کاهش داشته است. البته احتمال می‌دهم بخشی از این افت در ماه‌های بعدی جبران شود.

وی یکی از دلایل اصلی این کاهش تولید را مشکلات ارزی عنوان کرد و افزود: تأمین به‌موقع ارز و ثبت سفارش برای تولیدکنندگان با تأخیر انجام می‌شود؛ همین مسئله موجب می‌شود که روند تولید با مشکل روبه‌رو شود. اتوبوس محصولی گران‌قیمت است و شرکت‌های تولیدکننده نمی‌توانند بدون قرارداد مشخص و پایدار، تعداد زیادی اتوبوس تولید و در انتظار خریدار بمانند.

نعمت‌بخش تأکید کرد: صنعت اتوبوس‌سازی نیازمند قرارداد‌های طولانی مدت با نهاد‌های متولی است؛ بار‌ها به وزارت کشور پیشنهاد کرده‌ایم برای اتوبوس‌های درون‌شهری قرارداد‌های چهار تا پنج ساله با تولیدکنندگان داخلی امضا کند. 

دبیر انجمن خودروسازان افزود: همین انتظار را هم از وزارت راه و شهرسازی داریم تا برای اتوبوس‌های برون‌شهری قرارداد‌های بلندمدت منعقد کند؛ چنین قرارداد‌هایی باعث می‌شود تولیدکننده بداند در سال‌های آینده چه میزان تقاضا وجود دارد، بتواند با طرف خارجی برای تأمین قطعات یا فناوری مذاکره کند و حتی تخفیف بیشتری بگیرد. 

نعمت بخش ادامه داد: از طرف دیگر، دو طرف می‌توانند جریمه‌هایی تعیین کنند؛ مثلاً اگر خودروساز اتوبوس را با تأخیر تحویل داد جریمه شود و در مقابل، اگر دولت پیش‌پرداخت یا ارز را به‌موقع نداد مشمول جریمه باشد.

وی با انتقاد از سیاست شهرداری‌ها گفت: تجربه نشان داده شهرداری‌ها سال‌ها اتوبوسی خریداری نمی‌کنند، اما ناگهان شهردار تهران یا سایر شهر‌ها اقدام به واردات اتوبوس آماده از خارج می‌کنند. این کار هم به صنعت داخلی ضربه می‌زند و هم باعث می‌شود کارگران ما بیکار شوند، در حالی‌که کارگران خارجی سر کار می‌روند، این رویه واقعاً ناجوانمردانه است.

دبیر انجمن خودروسازان افزود: شهرداری‌ها بهتر از هر نهادی می‌دانند چند سال آینده چه میزان اتوبوس نیاز دارند و می‌توانند برای این موضوع قرارداد پایدار ببندند. 

به گفته وی، تولیدکنندگان داخلی هم آمادگی دارند که بر اساس این قرارداد‌ها نیاز کشور را تأمین کنند. ما بار‌ها گفته‌ایم که اگر این قرارداد‌های طویل‌المدت منعقد شود، نه‌تنها ظرفیت تولید داخل فعال می‌شود، بلکه اشتغال حفظ خواهد شد و وابستگی به واردات کاهش می‌یابد.

نعمت‌بخش تأکید کرد: انتظار ما این است که وزارت کشور، وزارت راه و شهرداری‌ها به جای واردات اتوبوس آماده، به توانمندی‌های داخلی اعتماد کنند. قرارداد‌های پایدار و مشخص، بهترین راه برای توسعه صنعت اتوبوس‌سازی و رفع نیاز واقعی ناوگان حمل‌ونقل عمومی کشور است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آتش‌سوزی خودروی قاچاق سوخت باز هم در هرمزگان کشته داد
وقوع دو حادثه مرگبار در آذربایجان شرقی 
افزایش غلظت غبار در سمنان
تبدیل شهرک بعثت تبریز به منطقه ویژه فناوری‌های نوین
آگاهی، مهم‌ترین سد مقابل ویروس اچ آی وی
مسیر پایدار برای سوریه، روندی فراگیر تحت رهبری سوری هاست
تقویت تشکل‌های مردمی برای افزایش مشارکت در انتخابات شوراها
خوزستان در دومین دوره جام رسانه امید کشور قهرمان شد
سیوان و گشودن پنجره‌ای به سوی ایلام زیبا
هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
ملی پوشان فیتنس امیدوار به کسب نشان جهانی
بسته خبر‌های کوتاه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
شناسایی اولویت‌های آذربایجان شرقی در آستانه سفر رسمی رئیس جمهور
محمد سیستانی: داور اهل ترکیه جریان بازی را تغییر داد
رنگرز: کشتی‌گیران با وجود خستگی به بازی‌های کشور‌های اسلامی آمدند
وحدت اقوام و مذاهب، پشتوانه امنیت و توسعه کشور است
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ نشان برنز میرزاطیبی در پرش با نیزه
بی کفن بازگشتند؛ با پلاکی به نام گمنامی
بازگشت کشتارگاه صنعتی مرغ ممسنی به چرخه تولید
صعود تیم ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)